روش های تشخیص طلا از بدل

تشخیص-طلا-از-بدل-گلد-آرتمیس

روش های تشخیص طلا از بدل بسیار آسان و کم هزینه هستند. شما به راحتی می توانید برای تشخیص طلا از بدل در خانه برخی آزمایشات را انجام دهید. طلا جزو فلزات بسیار گران قیمت است که طی چند سال گذشته ارزش آن در بازارهای جهانی و حتی داخل کشور روند بسیار صعودی داشته است. به همین جهت ساخت بدلیجات در تمام کشورها از جمله کشور ایران گسترش پیدا کرده است. امروزه تشخیص طلای اصل از بدل بسیار سخت شده است.

کلاهبرداران نیز از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. حتی مشاهده شده است که بدلیجات را به جای طلا به افراد فروخته اند. این تشابهات، محدود به یک قطعه خاص نیست و به تمام حوزه ها نفوذ کرده است. بسیاری از طراحان بدلیجات، از طلاهایی که در بازار عرضه می شوند الگو برداری می کنند. انواع زیورآلات گلو، انواع زیورآلات گوش، دستبند طلا زنانه، گردنبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، دستبند چرم طلا مردانه را شامل می‎شود.

این سوال پیش می آید که آیا راه حلی برای تشخیص طلا از بدل وجود دارد؟ با استفاده از برخی روش ها در جواهرفروشی، میتوان به سرعت طلای اصل را تشخیص داد. برای تشخیص طلا از بدل در منزل نیز روش هایی وجود دارند که در ادامه معرفی می کنیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تشخیص-طلا-از-بدل-گلد-آرتمیس

تشخیص طلا از بدل با استفاده از عیار طلا

برای تشخیص طلا از بدل در جواهرفروشی باید به اعداد حک شده بر روی آن توجه کنید. بر روی جواهرات قدیمی این اعداد حک نشده اند. عیار طلا با استفاده از اعداد مخصوص که بر روی آن درج شده اند مشخص می شود. عیار طلا ترکیبی از حرف و عدد است، مانند: k18، k21، k12، k10 و… . طلا با عیارهای رایج عبارتند از: ( انگ طلا چیست؟ )

البته در کشور ما استفاده از طلای 18 عیار بسیار رایج است. اعداد ذکر شده ممکن است در کشور های مختلف، متفاوت باشند. اگر طلا در ایران ساخته شده باشد حرف اول شهری که در آن ساخته شده است کنار عیار طلا درج می‎شود، مانند: S-سمنان، T-تهران. در ادامه کدها را معرفی می‎کنیم:

عیارها نیز با حروف زیر مشخص می‌شوند که با اعداد بالا برابری میکنند:

طلاهای مختلف نیز با کدهای زیر مشخص می‎شوند:

تشخیص-طلا-از-بدل-گلد-آرتمیس

استفاده از آهنربا

یکی از روش ها برای تشخیص طلا از بدل که بسیار رایج است و احتمالاً آن را شنیده اید، استفاده از آهنربا است. کاملاً درست است، می‎توانید با آهنربا به راحتی طلای اصل را از بدل تشخیص دهید. تنها فلزات به آهنربا جذب نمی شوند. بلکه ماده باید یک یا چند الکترون جفت نشده یا منفرد داشته باشند که پارامغناطیس نامیده می شود. در نتیجه جذب میدان مغناطیسی آهنربا خواهد شد. طلا یک الکترون جفت نشده دارد که به میدان مغناطیسی معمولی جذب نمی شود، زیرا ویژگی پارامغناطیس یا جذب شدن آن بسیار ضعیف است.

آب و استفاده از آن برای تشخیص طلا از بدل

برای تشخیص طلا از بدل می‎توانید از آب استفاده کنید. چرا می‎توانید از آب استفاده کنید؟ زیرا هر چقدر چگالی فلز یا ماده بیشتر باشد در آب ته نشین می شود. از بین فلزات، طلا بیشترین چگالی را به خود اختصاص داده است که عدد آن 19/3 است. رتبه دوم متعلق به سرب و رتبه سوم متعلق به نقره است.

ابتدا وزن اول طلا را با  استفاده از یک ترازوی دقیق یادداشت کنید. ظرف را پر از آب مقطر کنید و طلا را درون آن قرار دهید. ظرف آب را بر روی ترازو قرار داده و وزن کنید. وزن اول را به وزن دوم  تقسیم کنید و عدد به دست آمده را ملاحظه کنید. جواب باید 19/3 باشد.

پیشنهاد آرتمیس گلد

برای خرید انواع دستبندهای چرم و طلا مردانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

دستبند چرم و طلا مردانه-goldartemis

استفاده از یخ برای تشخیص طلا از بدلیجات

یکی از روش های تشخیص طلا از بدل، آزمایش با استفاده از یخ است. قطعه ای از طلا را در دمای محیط قرار دهید. سپس یک تکه یخ را بر روی آن قرار دهید، اگر طلا و نقره اصل باشد سرعت ذوب شدن یخ بیشتر می‎شود. زیرا طلا یک رسانای گرما است. یعنی شما با چشم، بیشتر شدن سرعت ذوب را ملاحظه می کنید. این روش قابل اعتماد نیست، زیرا میزان رسانای گرمایی آلومینیوم، سرب و نقره از طلا بیشتر است.

تشخیص طلا از بدل با وایتکس

قبل از توضیح درباره تشخیص طلا از بدل با استفاده از وایتکس یک نکته مهم را یادآور می‎شویم. این روش ممکن است به طلای اصل نیز آسیب بزند. بنابراین توصیه می‎کنیم بر روی قسمت بسیار کوچکی امتحان کنید. مقدار کمی وایتکس روی قطعه مورد نظر بریزید. بعد از مدت زمان کمی اگر اصل باشد سبز، قرمز یا قهوه ای می شود، اما اگر تقلبی باشد رنگ آن تیره و کدر خواهد شد.

تشخیص-طلا-از-بدل-گلد-آرتمیس

تغییر رنگ در گذر زمان

یک روش برای تشخیص طلا از بدل، معیار تغییر رنگ است. شما می‎توانید این تغییر رنگ به دو صورت قابل مشاهده کنید. بعد از مدتی که از زیورآلات خود مانند دستبند طلا زنانه، انگشتر زنانه و… استفاده کردید ممکن است دچار تغییر رنگ شده و کدر شوند. این گزینه بیشتر در مورد تشخیص طلای سفید و نقره کاربرد دارد. طلای سفید هرگز تیره نمی‎شود و همیشه براق می‎ماند. رنگ طلا در تمام سطوح باید همیشه یکدست باشد، کاملاً زرد یا کاملاً سفید. علاوه بر این اگر زیورآلات شما از جنس نقره یا فلز دیگری باشد پوست شما زیر انگشتر یا دستبند دچار تغییر رنگ می‎شود. ( راه های جلوگیری از سیاه شدن نقره )

تشخیص طلا از بدل با روش تست پینگ

تست پینگ یا تست صدا یک روش دیگر برای تشخیص طلا از بدل است. در این روش باید با کمک یک فلز دیگر به طلا ضربه بزنید. اگر بعد از ضربه، صدای زنگ شنیده شد و این صدا طول کشید آزمایش موفقیت آمیز بوده است. البته این صدا بین یک الی دو ثانیه طول می‎کشد. اگر بعد از ضربه صدایی عجیب و غیر از صدای زنگ شنیدید قطعه مورد نظر تقلبی است.

آزمایش ساده با استفاده از سرکه

 یک روش بسیار آسان که هر شخصی می‎تواند برای تشخیص طلا از بدل در منزل انجام دهد استفاده از سرکه است. زیورآلات مورد نظر را درون سرکه قرار دهید. اگر بعد از گذشت 10 الی 13 دقیقه تغییر رنگ داد، تیره یا سیاه شد متاسفانه بدل است. در صورتی که طلای اصل، تغییر رنگ نمی‎دهد. سرکه ویژگی اسیدی دارد، باعث خورندگی می‎شود و روکش بدلیجات را از بین می‎برد. می‎توانید سرکه سیب یا انگور استفاده کنید، البته توجه داشته باشید که باید طبیعی باشند.

تشخیص-طلا-از-بدل-آرتمیس-گلد

آزمایش با استفاده از آمونیاک

برخی افراد در زمان خرید طلای سفید در رابطه با اصل، نقره یا بدل بودن آن شک دارند. یکی روش دیگر برای تشخیص طلا از بدل استفاده از آمونیاک است. قطعه مورد نظر را درون ظرفی قرار داده و کمی آمونیاک روی آن بریزید. آمونیاک باعث تغییر رنگ در سطح تمام فلزات به جز طلای سفید می‎شود. اگر بعد از مدتی سطح طلای سفید یا پلاتین، همچنان براق و صاف ماند، طلای شما اصل است. توصیه می‌شود فقط روی قسمت کوچکی از طلا این تست را انجام دهید، زیرا ممکن است آمونیاک به طلای سفید آسیب برساند.

تشخیص طلا از بدلیجات با استفاده از سرامیک

شما با استفاده از این روش می‌توانید در هر مکانی، طلای اصل را از بدل براحتی تشخیص دهید. طلای مورد نظر را بر روی سرامیک بکشید. اگر بعد از کشیده شدن رنگ سرامیک تغییر نکرد طلای شما اصل است، بنابراین خیالتان راحت باشد. اگر سرامیک تغییر رنگ داد و کمی تیره شد مطمئن باشید که بدل و تقلبی است.

گاز گرفتن طلا، راه حل قهرمان ها

در مسابقات ورزشی مشاهده کرده اید که برخی ورزشکاران بعد از کسب مدال طلا، آن را گاز می‎گیرند. در واقع این یک روش برای تشخیص طلا از بدل است. این موضوع به دلیل قابلیت چکش خواری بالا و انعطاف پذیری زیاد طلا است (به ویژه طلا با عیار های بالا). طلا را گاز محکم بگیرید، سپس با دقت به آن نگاه کنید، اگر جای دندان های خود را ملاحظه کردید طلای شما اصل است. 

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *