گنجینه فرعون توت عنخ آمون

فرعون-توت-عنخ-آمون-آرتمیس-گلد

یکی از بزرگترین گنجینه های تاریخ و مهمترین گنجینه های کشف شده تا به امروز گنجینه توت عنخ آمون فرعون مصر است. این گنجینه به نام توت عنخ آمون، فرعون دوره دیناستی هجدهم مصر، نامگذاری شده است. که در سال 1922 توسط هوارد کارتر و لرد کارنارون کاورون، به همراه تیم باستان‌شناسی، در وادی پادشاهان (وادی الملوک) در نزدیکی شهر لوکسور در مصر کشف شد و در جهان نمایانگر فرهنگ ، هنر و تاریخ باستانی مصر شد.

گنجینه توت عنخ آمون شامل بسیاری از آثار هنری، اشیاء پریمیتیو و اشیاء ثمین مصر باستان است. 

گنجینه-توت-عنخ-آمون-آرتمیس-گلد

برخی از مهم‌ترین اشیاء و آثاری که در این گنجینه کشف شد عبارت‌اند از:

تخت طلایی:

تخت طلایی توت عنخ آمون یکی از بزرگترین تخت‌های باستانی است. این تخت با سکه‌های طلا پوشیده شده و به دقت تزئین شده است.

تاج‌ها و تاج‌های شهبانویی:

این گنجینه شامل تاج‌های طلا و جواهراتی است که توت عنخ آمون و ملکه نفرتیتی برای مراسم‌ها و مناسبت‌های مهم مصری استفاده می‌کردند.

نقوش دیواری:

در تنها قبر توت عنخ آمون، دیوارهای پریچهره‌ای با نقوش و تصاویری از زندگی و معتقدات مذهبی او پوشیده شده است.

رول پاپیروس:

گنجینه فرعون توت عنخ آمون شامل مجموعه‌ای از رول‌های پاپیروس است که متون مذهبی، معتقدات، و داستان‌های مصر باستان را شامل می‌شوند.

مومیایی فرعون توت عنخ آمون

کشف گنجینه توت عنخ آمون به عنوان یکی از بزرگترین کشف‌های باستان‌شناسی تاریخی شناخته می‌شود و اطلاعات مهمی را درباره فرهنگ، هنر، و زندگی در مصر باستان به ما ارائه کرده است.

گنجینه توت عنخ آمون و مطالعه‌ی مواد موجود در آن باعث بهترین شناخت از زندگی در مصر باستان می‌شود. این گنجینه نقش مهمی در درک ادیان، فلسفه، معماری، هنر، و علوم مصر باستان ایفا کرده است. این مطالب بی‌قیاس باعث شدند که گنجینه توت عنخ آمون از نگاره‌سازی‌ها، توصیفات، و اطلاعات تاریخی در مورد مصر باستان تحت‌الشعاع قرار گیرد. در ادامه، می‌توان به برخی از جنبه‌های مهم گنجینه اشاره کرد:

آثار هنری و نقوش:

تنها توت عنخ آمون نه تنها یک مقبره با مخزن ثروتمندی از آثار هنری بود، بلکه دیوارهای مقبره نیز با نقوش و نگاره‌های زیبایی تزئین شده بودند. این نقوش به توصیف زندگی روزمره و اعتقادات مذهبی مصر باستان می‌پرداختند.

بیشتر بخوانیم : معروفترین ساعت های طلا

ریتوال‌های معتقداتی:

گنجینه توت عنخ آمون شامل اشیاء و نقوش معتقداتی بسیاری است که به تطابق معتقدات و مراسم مذهبی مصر باستان اشاره دارند. این مواد ما را با چگونگی نگرش و باورهای دینی مصریان باستان آشنا می‌کنند.

زندگی در مصر باستان:

مواردی مانند جزئیات درباره سلسله‌های حکومتی، تجارت، کشاورزی، و زندگی اجتماعی از زندگی در مصر باستان را نشان می‌دهند. همچنین این گنجینه ما را با مهارت‌های کشاورزی، تولید هنری، و معماری در آن زمان آشنا می‌کند.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *