دندان روکش طلا

دندان-طلا-آرتمیس-گلد

دندان طلا گزینه ای است که برخی افراد آن را به عنوان یکی از معیارهای زیبایی برای چهره خودشان انتخاب می‎کنند. بله درست است! از طلا تنها برای ساخت زیورآلاتی مانند دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه و حتی دستبند چرم طلا مردانه استفاده نمی‎کنند. از گذشته تا کنون از این فلز گرانبها برای ساخت انواع جواهرات زینتی، حتی دندان طلا استفاده می‎کنند.

در مواجهه با افراد و در زمان گفتگو با آنها، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‎کند چیست؟ رنگ پوست، چشم ها، لبخند و دندان ها پررنگ ترین جزئیات هستند. زمانی که دندان‌های شما تمیز، براق و یکنواخت باشند خود را به اولین گزینه برای جلب توجه، تبدیل می‎کنند. دندان های انسان اگر دچار شکستگی و خرابی شدند باید بلافاصله آنها را ترمیم کرد. مواد ترمیمی در دندانپزشکی شامل آمالگام، روکش چینی و فلز طلا است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

دندان-طلا-آرتمیس-گلد

ویژگی های فلز طلا

برای ساخت روکش یا دندان طلا از فلز طلا استفاده می‎شود. عنصر طلا با علامت اختصاری Au و با عدد 70 در گروه 11 جدول تناوبی مندلیف قرار دارد. رنگ آن زرد است و بافتی نرم دارد، همچنین در برابر خوردگی و مواد اسیدی مقاومت بالایی دارد. انعطاف پذیری و چکش خواری بسیار عالی دارد و به راحتی شکل پذیر می‎شود. طلای خالص که با عیار 24 شناخته می‌شود و بسیار نرم است، در برابر ضربه و فشار شکل پذیر می‎باشد.

عیار 24 یعنی تمام 1000 گرم طلای خالص و بدون عناصر دیگر است. طلای 18 عیار یعنی 75% از 1000 گرم طلای خالص است. بنابراین سایر عیارهای طلا نیز به این صورت تهیه می شوند. مسلما برای ساخت دندان طلا، طلای خالص کاربرد نخواهد داشت. زیرا با توجه به نسبت مقاومت آن در برابر فشار و ضربه، مناسب دندان نیست.

دندان طلا چیست؟

دندانی که از انواع آلیاژهای طلا با عیارهای مختلف ساخته شده است دندان طلا نام دارد. تمام افراد در طول روز به طور مرتب انواع نوشیدنی های گرم و سرد را می‎نوشند و انواع غذاها با بافت نرم یا سخت را می‎جوند. بنابراین باید همیشه دندان‎ها را تمیز کرده و از خلال و نخ دندان استفاده کرد. با وجود رعایت بهداشت باز هم بسیاری از افراد دچار خرابی‎های مکرر دندان می‎شوند. به دلیل محیط دهان و دندان انسان باید ماده‎ای جایگزین آن کند که مقاومت بالایی داشته و به سرعت دچار خوردگی نشود. آمالگام (از نقره، جیوه و…) فلز طلا بهترین گزینه در بین فلزات هستند. زیرا به هیچ عنوان دچار خرابی و خوردگی نمی‎شوند.

البته برای ساخت دندان طلا از طلای خالص استفاده نمی‎شود زیرا در مقابل جویدن و سایش دندان‎ها با به یکدیگر، مقاومت خود را از دست می‎دهد. بنابراین از طلا با عیارهای کمتر استفاده می‎کنند، زیرا برای افزایش استحکام و سختی آن، از فلزات دیگر مانند مس، نقره و مواد دیگر در ترکیب عنصر با پایه استفاده می‌کنند. معمولاً عیارهای 10، 14، 16، 17، 18، 21، و 22 با توجه به سلیقه افراد و توسط دندانپزشک توصیه می‎شوند. حتی برخی افراد برای زیبایی بیشتر طلای سفید را برای دندان‎های جلو انتخاب می‎کنند.

پیشنهاد آرتمیس گلد

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

تاریخچه دندان طلا

از جمله فلزاتی که اکتشاف آن به هزاره‎های پیش از میلاد (در مصر، ایران، یونان، چین) برمیگردد فلز طلاست. گذشتگان ما به خواص و ویژگی های این فلز گران‌بها پی برده بودند و از آن برای ساخت دندان طلا نیز استفاده می‎کردند. قدیمی ترین روکش دندان طلا به چهار هزار سال قبل برمیگردد که در فیلیپین کشف شده است. این دندان طلا از اسکلتی کشف شد که مخصوص مقبره افراد ثروتمند با طبقه اجتماعی و سیاسی بالا بوده است. در اروپا و ایتالیا نیز روکش دندان طلا تا 700 سال قبل از میلاد مسیح استفاده می‎کردند.

البته شیوه‎های مدرن بر پایه علم پزشکی و دندانپزشکی در اروپا، در سال‎های 1400 میلادی کشف شد. از استخوان فیل بود، اما کارایی خود را به سرعت از دست ‌داد. بعد از آن پروتزهای چینی در سال 1889 میلادی که تاج دندان نام داشت ابداع شد.

با ورود به عصر تکنولوژی، فناوری و پزشکی نوین مواد اولیه جدید با ترکیبات جدید از جمله آلیاژ طلا ابداع و انتخاب شد. در نهایت منجر به ساخت دندان طلا شد که با نام «تاج طلا» نیز شناخته می‌شود.

دندان-طلا-آرتمیس-گلد

مدل های دندان روکش طلا

دو الی سه دهه قبل بسیاری از افراد به ویژه خانم‎ها یک یا چند تا دندان‎های جلوی (بالا و پایین) خود را از طلا می‎ساختند. افراد ثروتمند و دارای طبقات اجتماعی، سیاسی بالا و همچنین گروه‌های مختلف مردم از دندان طلا استفاده می‎کردند. امروزه این ایده به دلیل رنگ متفاوت آن با دندان، زیاد مورد توجه نیست. البته همچنان بسیاری افراد برای ساخت دندان‎های خلفی (ردیف بالا و پایین) از جنس طلا، علاقه مند هستند.

دندان طلا به شکل گذشته برای دندان‎های جلو کاربرد چندانی ندارد، بلکه بسیاری افراد از تاج یا روکش طلای موقت یا متحرک استفاده می‎کنند. سبک‎های مدرن در روکش موقت، با طرح های فانتزی مانند قلب، بیضی، نگین دار و… با استقبال روبرو شده است. معمولا برای دندان‎های نیش یا دندان کنار نیش استفاده می‎کنند. حتی روکش‎هایی که فقط لبه های دندان را می‎پوشاند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

قیمت دندان روکش طلا

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی شما هرگز قیمت دندان طلا را به صورت ثابت مشاهده نخواهید کرد. زیرا دندان طلا با توجه به قیمت بازار طلا و جواهرات، قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت این فلز گرانبها به صورت روزانه نوسان داشته و قیمت‌گذاری می‌شود.

بنابراین هر روز ممکن است قیمت دندان روکش طلا با روز قبل و بعد از آن متفاوت باشد. اگر شما جز علاقه مندان دندان طلا هستید می‎توانید از عیارهای کمتر که هزینه‌های کمتری دارند استفاده کنید، مانند عیارهای 10 تا 16. طلای خالص که قیمت بسیار بالایی دارد در دندانپزشکی و دندانسازی کاربرد ندارد.

دندان-طلا-آرتمیس-گلد

دندان با روکش طلا و عوارض آن

انتخاب دندان طلا از یک طرف به سلیقه شما و از طرف دیگر به نظر دندانپزشک وابسته است. برخی افراد به طلا یا آلیاژهای به کار رفته در آن، آلرژی و حساسیت دارند. حتی ممکن است بعد از مدتی دچار حساسیت و علائم زیر شوند:

همچنین ممکن است بر روی زیبایی دندان‎ها و چهره شما تاثیر منفی بگذارد. در دین اسلام طلا برای مرد حرام است، از هر رنگ و نوعی که باشد. زیرا بر روی سلامت مردان اثر منفی خواهد داشت. این موضوع توسط  پزشکی  نیز نوین اثبات شده است و باعث بروز عوارضی می شود:

دندان-طلا-آرتمیس-گلد

فواید دندان روکش طلا

روکش و دندان طلا در مقابل برخی از روکش‎ها مانند روکش‎های رزینی فواید و مزایای بیشتر و بهتری دارد:

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *