راه های جلوگیری از سیاه شدن نقره

سیاه-شدن-نقره-گلد-آرتمیس

سیاه شدن نقره پدیده ای موقتی و سطحی است که برای انواع نقره جات اتفاق می‌افتد. بعد از خرید زیورآلات نقره باید از آنها نگهداری کنید تا سیاه نشوند. ممکن است افرادی که زیورآلات نقره دارند بعد از مدتی، از تغییر رنگ یا به عبارتی تیره شدن  سطح آنها گله مند باشند. اگر زیورآلات شما هم سیاه شده اند نگران نباشید، راهکارهایی برای سفید کردن نقره وجود دارند.

فلز نقره در دسته فلزات گرانبها قرار دارد. امروزه انواع زیورآلات گوش، انواع زیورآلات گلو، انواع حلقه و انگشتر، انواع دستبند و… از نقره ساخته می‎شوند. حتی برخی طراحان خوش سلیقه، ست یا نیم ست هایی را همراه با سنگ های گرانبها طراحی می‎کنند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

نقره، فلزی درخشان، گرانبها و باکیفیت

در لاتین به فلز نقره، سیلور (Silver) گفته می‎شود که به خوبی می‌تواند درخشندگی، جلا و براق بودن سطوح نقره را بیان کند. گفتیم که نقره دسته فلزات گرانبها قرار دارد و این موضوع به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. این ویژگی ها باعث برتری فلز نقره نسبت سایر فلزات می شود. فلز نقره با نماد شیمیایی Ag در جدول تناوبی با عدد اتمی 47 قرار دارد. چگالی آن ن 10/5 است که برابر با آب و کمتر از طلاست.

این فلز را می‎توان به صورت خالص و آزاد از طبیعت استخراج کرد. همچنین در ترکیب با سایر عناصر فلزی مانند طلا، روی، مس و حتی مواد معدنی دیگر وجود دارد که با فرآیندهایی، جداسازی و پالایش می‌شود. نقره ناشی از پالایش عناصر اصلی مانند فلز مس و طلا، به عنوان یک محصول فرعی قلمداد می‎شود. امروزه کاربرد فلز نقره به ساخت انواع زیورآلات ، ظروف و سکه محدود نمی‌شود. بلکه در صنایع مختلف کاربرد بسیار گسترده ای دارد. در صنایع الکترونیک، ساخت آینه، دستگاه‎های تصفیه آب، پنل‎های خورشیدی، تراشه LED، نیمه هادی ها، دندانپزشکی، پزشکی و… استفاده می‎کنند.

سیاه-شدن-نقره-گلد-آرتمیس

ویژگی های فلز نقره

سیاه شدن نقره پدیده ای موقتی است که در گذر زمان یا تحت تاثیر برخی عوامل، پدید می‎آید. با رعایت برخی نکات می‎توان از سیاه شدن آن پیشگیری کرد. در ایران قدیم به نقره، «سیم» گفته می‎شد. در کنار طلا به عنوان فلزی «نجیب» شناخته می‎شود. همسایه های فلز نقره در جدول تناوبی، فلزات مس و طلا هستند که جزو فلزهای واسطه دسته بندی می‎شود.

نقره فلزی درخشان است که رنگی سفید، مایل به خاکستری روشن دارد. خلوص آن تا 99% است، اما بالای 98% به عنوان نقره خالص نامگذاری شده است. فلزی بسیار نرم (اما از طلا سخت تر) است که انعطاف پذیری بالایی دارد. در نتیجه چکش خواری آن بالاست و به راحتی می‎توان بر روی آن حکاکی کرد. یک مشکل کوچک در رابطه با این فلز وجود دارد، در شرایط خاص تغییر رنگ می دهد و سیاه می‎شود.

پیشنهاد آرتمیس گلد

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

سیاه شدن نقره نشانه چیست؟

درجه درخشندگی و براق بودن نقره بسیار بالاست و بیش از 95% نوری که به آن تابیده می‌شود را منعکس می‌کند. سیاه شدن نقره این ویژگی را کمرنگ می‎کند و از زیبایی آن می‎کاهد (به خصوص در مورد زیورآلات). نقره در بین فلزات نجیب، واکنش پذیری بالایی دارد. اگر نقره در معرض هوا قرار بگیرد واکنش شیمیایی انجام شده و سیاه می‎شود (لکه می‎گیرد). همچنین اگر در معرض گوگرد قرار بگیرد نیز سیاه می‎شود. زمانیکه هوا وجود داشته باشد، پراکسید هیدروژن و محلول آلی سیانید هم حضور داشته باشند نقره به راحتی در آن‎ها حل خواهد شد.

امکان سیاه شدن نقره در عیارهای پایین‎تر مانند 845 و 925 بیشتر است. زیرا در ترکیب آنها مس وجود دارد، مس نیز در معرض اکسیژن و نمک، اکسید می‎شود. حتی زمانی که نقره در معرض تعریق بدن قرار بگیرد به دلیل ترکیب شیمیایی آب بدن، دچار تغییر رنگ می‎شود. در ادامه برخی عوامل که باعث تغییر رنگ نقره می‎شوند را توضیح می‎دهیم.

سیاه-شدن-نقره-گلد-آرتمیس

سیاه شدن نقره با وایتکس و مواد شوینده

گفتیم که نقره واکنش پذیری بالایی داشته و این واکنش پذیری بالا باعث سیاه شدن نقره در تماس با برخی مواد می‎شود. به طور مثال مواد شیمیایی شوینده مانند وایتکس، برای نقره مضر هستند. انواع جرم گیرها و حتی پودرهای لباسشویی و ظرفشویی نیز در تماس با نقره باعث خوردگی آن و کدر شدن سطح نقره می‎شوند. بنابراین قبل از هرگونه شستشو، زیورآلات نقره، طلای سفید و زرد را بیرون بیاورید. 

سیاه شدن نقره در استخر

برای برخی افراد شنا کردن جزو ورزش های سرگرم کننده است. البته برخی از آنها نمی‌دانند که آب استخر بر روی زیورآلات نقره و حتی طلای سفید اثر منفی می‌گذارد. زیرا برای پیشگیری از ایجاد جلبک و از بین بردن آنها، از مواد شیمیایی مانند کلر و کات کبود استفاده می‌کنند. این مواد شیمیایی نیز باعث خوردگی و واکنش پذیری سطح نقره می شوند.

سیاه شدن نقره در تماس با گوگرد

یکی از عناصر شیمیایی که باعث سیاه شدن نقره و واکنش سریع تر آن می‎شود عنصر گوگرد است. به این معنی است نباید زیورآلات نقره مانند انگشتر، دستبند و… با عنصر گوگرد تماس داشته باشند. یک مثال ساده این است که در زمان آشپزی نباید از زیورآلات نقره استفاده کنید. به دلیل اینکه پیاز، تخم مرغ، ماهی و روغن حاوی گوگرد هستند. تماس مکرر آنها باعث سیاه شدن سطح زیورآلات نقره می‎شود.

سیاه-شدن-نقره-گلد-آرتمیس

مواد آرایشی و بهداشتی مساوی با سیاه شدن نقره

ترکیبات تشکیل دهنده مواد آرایشی و بهداشتی باعث سیاه شدن نقره و از بین رفتن درخشندگی آن می‎شوند. باید از تماس مستقیم انواع کرم، کرم پودر، لوسیون، کرم های نرم کننده بدن، اسپری، عطر و… با زیورآلات نقره جلوگیری کنید. مواد شیمیایی که برای رنگ کردن موها استفاده می‎شود نیز به شدت باعث آسیب رسیدن به زیورآلات نقره می‎شوند. توصیه می‎کنیم ابتدا استحمام کنید، آرایش خود را انجام دهید، سپس زیورآلات نقره را بپوشید و استفاده کنید.

سیاه شده نقره با تعریق بدن

برخی افراد تمایل دارند که همیشه زیورآلات خود را بپوشند و استفاده کنند، در زمان فعالیت‎ های بدنی و ورزشی، زمان خواب، مجالس و… . اما باید بدانند که تعریق بدن به دلیل خاصیت اسیدی بودن، باعث سیاه شدن نقره می‎شود. سعی کنید در زمان‌هایی که تعریق بدن زیاد است زیورآلات نقره تان را استفاده نکنید. اگر زیورآلات نقره را استفاده می‎کنید بلافاصله بعد از پایان یافتن فعالیت‌ تان، با دستمال آنها را کاملا خشک کنید.

روش های صحیح نگهداری نقره

سعی کنید برای پیشگیری از سیاه شدن نقره همیشه آنها را تمیز نگه دارید. بعد از هر بار استفاده آنها را با یک دستمال میکرو فیبر پاک کنید. همچنین بهتر است آنها را درون جعبه جواهرات نگهداری کنید. اگر امکان دارد آنها را در مکانی قرار دهید که فاقد رطوبت و هوا باشد. به دلیل اینکه تماس هوا و رطوبت با سطح زیورآلات نقره باعث واکنش پذیری و در نتیجه لکه دار شدنشان می‎شود.

برخی از جواهرسازان توصیه می‎کنند که برای پیشگیری از سیاه شدن نقره آنها را آبکاری کنید. در صنعت طلا و جواهرسازی آبکاری با فلز رودیوم (یکی از خانواده های عنصر پلاتین) انجام می‌شود. این عنصر مقاومت بالاتری در برابر لکه گرفتن و تغییر رنگ(سیاه شدن) دارد. البته به دلیل اینکه فرآیند آبکاری یک لایه بسیار نازک است مراقبت از آن همانند مراقبت از طلای سفید الزامی است.

سیاه-شدن-نقره-گلد-آرتمیس

روش های سفید کردن نقره

بر اساس تجربیات افراد و همچنین توصیه سازندگان نقره روش های مختلفی برای سیاه نشدن نقره بیان شده است. برخی از روش ها عبارتند از:

روش های خانگی برای تمیز کردن نقره (بعد از سیاه شدن نقره):

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *