عیارسنجی طلا چیست؟

عیارسنجی-طلا-گلد-آرتمیس

عیارسنجی طلا به روش‎هایی گفته می‎شود که میزان خلوص طلا را مشخص می‎کند. این معیار در بازار طلا، سکه، خرید و فروش و قیمت گذاری‎ ها، نقش مهمی ایفا می‎ کند. صنعت طلا و جواهرات یک تجارت بزرگ و پر سود است. معروفترین برندهای جواهرات، انواع جواهرات زینتی مانند دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه و حتی دستبند طلا چرم مردانه را طراحی می کنند.

هنگامی که برای خرید انواع جواهرات زینتی به طلافروشی مراجعه می‎کنید عیارهای مختلف طلا مانند عیار 18، 21 یا 22 را به شما معرفی می‌کنند. شاید برایتان سوال باشد که این اعداد به معنای چیست؟ و نحوه عیارسنجی طلا چگونه است؟

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

عیارسنجی-طلا-گلد-آرتمیس

طلا و آلیاژ طلا، مقدمه‌ای برای عیار سنجی

عنصر طلا به صورت آزاد در پوسته زمین یافت می‎شود. چگالی آن 19/3 است و جزو سنگین‎ترین فلزات محسوب می‎شود. زمانی که فلز طلا استخراج و خالص سازی شد به شمش طلا تبدیل می‎شود. شمش یا طلای خام، 1 کیلوگرم (1000 گرم) وزن دارد که طلای خالص یا 24 عیار (k24) نام دارد. طلای 24 عیار بسیار نرم است، بنابراین مقاومت، سختی و چکش خواری کمی دارد. در نتیجه نمی توان از آن برای ساخت زیورآلات استفاده کرد. پس به ناچار باید آن را به آلیاژ طلا تبدیل کنند. عنصر پایه طلاست اما عناصر دیگری مانند مس، روی، نقره و پلاتین نیز به آن افزوده می‌شود. آلیاژها به دو دسته تقسیم می‎شوند:

از این به بعد نقش عیارسنجی طلا پررنگ می‌شود.

انواع عیارهای طلا

معیار طلا در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورمان عیار 18 ملاک قرار می‎گیرد، ساخت عیارهای کمتر از آن ممنوع است. عیارهای مختلف طلا و درصد خلوص آنها به شرح زیر است که بر حسب 1000 گرم سنجیده می‎شوند:

درصد باقی مانده از عیارهای ذکر شده با عناصر دیگری مانند مس، نقره و روی تکمیل می‎شوند. اما چطور بفهمیم طلای مورد نظر چه عیاری دارد؟ یعنی چند درصد آن طلاست؟ و نحوه عیارسنجی طلا چگونه است؟

عیارسنجی-طلا-گلد-آرتمیس

عیارسنجی طلا با سنگ محک

عیارسنجی طلا به روشی طلاق می‎شود که میزان خلوص طلا را می سنجد. برخی روش‎ها از قدیم رایج بودند و هم اکنون نیز کاربرد دارند. برخی روش های عیارسنجی طلا نیز با کمک دستگاه‌های مدرن انجام می‎شوند. این دستگاه‎ها میزان خلوص طلا را به طور دقیق مشخص می ‌کنند.

یکی از راههای عیارسنجی طلا عبارت است از:

آزمایش عیارسنجی با کمک سنگ محک (آسانترین روش)

یک روش سنتی برای عیارسنجی است که با کمک سنگ محک انجام می‎شود. از سیلیسیم و نوعی کوارتز نرم و لطیف تشکیل می شود. فلز طلا را بر روی سنگ محک می‎کشند تا اثری از آن بر روی سنگ باقی بماند. سپس تیزاب (اسید نیتریک) یا همان جوهر شوره (به اندازه یک قطره) را بر روی قسمت مورد نظر می‎ریزند. برای تغییر تیزاب می‌توان آن را (اندازه های استاندارد) با جوهر نمک ترکیب کرد که به آن تیزاب عیارشده می‎گویند. تیزاب ها غلظت‎‎های مختلفی دارند، با توجه به رنگ آن، عیارهای مختلف طلا مشخص می‎شود:

انواع گردنبند طلا زنانه

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

ری گیری و انگ زدن (کوپلاسیون)

با روش ری‎گیری در آزمایشگاه، عیار طلای آب شده مشخص می‌شود. طلاهای دست دوم که ترکیبی از انواع زیورآلات هستند را با هم ذوب می کنند. بعد از ذوب نیز آن را به شکل مفتول، سرد می‌کنند. به دلیل اینکه عیار طلاهای آب شده مشخص نیست باید با یک روش مطمئن محصول نهایی طلای آب شده که مفتول است را عیارسنجی کرد. یک تکه کوچک، حدود 1 الی 2 گرم را به وسیله قیچی مخصوص جدا می کنند، سپس آن را برای ری‎گیری به آزمایشگاه عیارسنجی ارسال می‎کنند. مراحل ری‎گیری:

ابتدا طلا را نمونه کوبی کرده و آن را آسیاب می‎کنند.

طلای آسیاب شده، فلاکس (سدیم کربنات و بوره) و سرب را با هم مخلوط می‎کنند. سپس آن را درون ظرف مخصوصی به نام بوته (گل نسوز، خاکستر و استخوان) میریزند و بر روی حرارت قرار می‎دهند تا ذوب شود. بعد از ذوب شدن درون ظرفی از جنس چدن می‎ریزند تا سرد شود و سرباره آن تشکیل شود.
دوباره مواد مذاب را درون بوته کوپل ریخته و ذوب می‎کنند، در زمان ذوب شدن، ناخالصی ها به ظرف بوته جذب می‌شوند.
طلای باقیمانده را با اسید نیتریک مخلوط می‎کنند تا باقیمانده ناخالصی‎ها نیز جدا شوند.
طلای باقیمانده را با ترازو وزن می کنند. عدد به دست آمده را از وزن اولیه کسر می‌کنند تا درجه خلوص طلا به دست بیاید. سپس عیارسنجی طلا انجام می‎شود.

در نهایت با مشخص شدن عیار، کدی بر روی طلا حک می‌شود که انگ طلا نام دارد و عیار آن را مشخص می‎کند. کد 6 رقمی برای تهران و کد 4 رقمی برای شهرستان‎ها است.

با مراجعه به سامانه عیارسنجی می‎توانید کد مربوطه را وارد کنید و نتیجه آزمایش عیارسنجی با روش ری‎گیری را مشاهده کنید.

عیارسنجی طلا با کمک اشعه

عیارسنجی طلا با کمک اشعه (XRF) یکی از روش‎های جدید با فناوری‎های نوین است. XRF مخفف عبارت X-Ray Fluorescence می‎باشد، به معنای اشعه X فلورانس است. علاوه بر عیارسنجی طلا، برای سنجش عیار کانی‎های دیگر نیز استفاده می‎شود.

عیارسنجی طلا با کمک اشعه بر مبنای ترکیبات شیمیایی است. بر اساس جابجایی الکترون‎های اتم در اوربیتال ها و میزان آزاد شدن انرژی از آن، بررسی می‌شود. سیستم طیف‌سنجی آن از نوع سیستم پراش طول موج است. این روش معمولاً با نام عیارسنجی در طلافروشی شناخته می‌شود.

عیارسنجی-طلا-گلد-آرتمیس

عیارسنجی با دستگاه اسپکتروفتومتر

یکی دیگر از روش‌های عیارسنجی طلا که تحولی بزرگ در عیارسنجی به شمار می آید دستگاه اسپکتروفتومتر نام دارد. در این دستگاه از نور ماوراء بنفش یا uv استفاده می‎کنند. میزان نور جذب شده در ماده را می‌سنجند که بر اساس طول موج، اندازه گیری می‎شوند. نور ماوراء بنفش با طول موج 190 تا 320 نانومتر از یک لامپ به نام دوتریوم تولید می‎شود. این نور توسط مونوکروماتورها، فیلتر و در مسیر از منشورها، توری پراش و… عبور می کند.

در نهایت داده‌ها توسط مفسر دستگاه، تفسیر می‎شوند. نتیجه عیارسنجی طلا در پایان آزمایشات، به آسانی برای یک متخصص قابل فهم است.

عیارسنجی-طلا-گلد-آرتمیس

اهمیت سنجش عیار طلا

عیارسنجی طلا مختص بازار طلا، طلای آب شده و… نیست، بلکه با کمک آنها می توان عیار سنگهای استخراج شده از معادن را سنجید. شرکت‎های حفاری و معادن طلا از این روش‎ها استفاده می‎کنند تا بتوانند مدت زمان، عیار و میزان سودآوری را بسنجند و برنامه‌ریزی کنند. برای عیارسنجی در طلافروشی ها از روش‎هایی مانند سنگ محک و اسید استفاده می‎کنند. نتایج بدست آمده توسط متخصص، تجزیه، تحلیل و تفسیر می‎شوند. بنابراین این کار نیاز به تخصص و تجربه دارد.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *