انگ طلا چیست و کاربرد های آن

انگ-طلا-آرتمیس-گلد

انگ طلا معیار مهمی است که بر روی قیمت گذاری طلا در بازار طلا و جواهرات نقش مهمی دارد.  طلا در گروه فلزات گرانبها و کمیاب قرار گرفته است، قدمت اکتشاف آن به قدمت تمدن بشریت می رسد. این فلز در طبیعت برعکس بسیاری از فلزات به صورت خالص، آزاد و گاهی همراه با کانی مس در طبیعت یافت می شود. از سنگ های رسوبات آبرفتی، به همراه بیرنت و کوارتز استخراج می شود. در دسته عناصر کمیاب قرار می گیرد، به همین دلیل قیمت بالایی دارد.

طلا، فلزی بسیار زیبا و درخشان است که گویی رنگ زرد آن زیباتر از تمام رنگهای موجود در دنیاست. طلای خالص، رنگ زرد مایل به قرمز دارد. با علامت اختصاری Au در جدول مندلیف شناخته می شود. عدد اتمی آن 79 است و در گروه 11 این جدول قرار دارد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

انگ-طلا-آرتمیس-گلد

ویژگی های فلز طلا

انگ طلا یکی از روش ها برای بهبود خواص فیزیکی و کاربردی تر کردن طلا است. طلای خالص در دسته فلزات سنگین و نجیب قرار دارد. شکل پذیری بسیار بالایی دارد و بعد از فلزات نقره و مس رتبه سوم چکش خواری و رسانا بودن در بین فلزات را به خود اختصاص داده است. فلز خالص طلا مقاومت کمی در برابر فشار دارد، به همین دلیل از آلیاژ های طلا برای ساخت انواع جواهرات زینتی استفاده می کنند. انواع جواهرات زینتی مانند انواع جواهرات گوش، انواع جواهرات گلو، دستبند چرم طلا مردانه، دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا و گردنبند طلا زنانه را می توان نام برد.

آلیاژ طلا به این معنی است که یک عنصر اصلی پایه (طلا) و چند عنصر فلزی و غیرفلزی دیگر را با هم ترکیب می کنند تا آلیاژ طلا با درصدهای مختلف به دست بیاید. در محیط های مختلف واکنش پذیر نیست، یعنی مانند بسیاری از فلزات در تماس با هوا واکنش پذیری نداشته و کدر نمی شود. در تمام محیط های قلیایی سالم می ماند و در برابر اسید های مختلف (به جز اسید سلنیک) هیچگونه واکنش و تغییری نخواهد داشت.

ری گیری طلا یا کوپلاسیون

پیش از آشنایی با انگ طلا با یک مبحث مهم دیگر آشنا می‌شویم که «ری گیری» طلا نام دارد. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که یکی از انواع زیورآلات تان را به طلافروشی می برید و آن را می فروشید. طلا فروش بعد از خرید طلا از شما، آن را آب کرده و در قالب می ریزد. آنها از خلوص طلای آب شده اطلاع ندارند. به همین دلیل تکه ای از طلای آب شده (حدود یک گرم) را برش می دهند و آن را به آزمایشگاه های مجهز و مخصوص ارسال می کنند. طی آزمایشات متعدد عیار طلای آب شده مشخص می شود که ری گیری طلا نام دارد. ری گیری مقدمه ‌ای برای انجام انگ طلا است.

پیشنهاد آرتمیس گلد

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

مراحل ری گیری در طلا

برای به دست آوردن و برچسب زدن انگ طلا ابتدا باید آن را ری گیری کرد. ابتدا طلای آبشده آسیاب می شود، سپس باید آن را با اکسید سرب یا فلاکس (flux) مخلوط کرد. ترکیبات کربنات سدیم، بوراکس و… موجب حذف ناخالصی ها از فلزات به ویژه طلا می شوند. در فرآیند ذوب شدن، طلا به همراه اکسید طلا حرارت داده می شود، در فرآیند ذوب کردن، سرباره (اکسیدهای فلزی دارای ناخالصی متعدد) نیز به دست می آید. اکسید سرب ذوب شده با طلا ترکیب می شود، سپس آلیاژ طلا به دست می‌آید. این آلیاژ سرد شده تبدیل به شمش در ابعاد کوچکتر خواهد شد.

در نهایت سرباره ها را از شمش جدا کرده و آن را درون ظرف نسوز (کوپل) قرار می‌دهند. ظروف نسوز از خاک کائولن، پودر استخوان و ترکیب خاکستر ساخته می شود. در زمان ذوب شمش، ناخالصی‌های همراه طلا مانند آهن، مس و سرب جذب ظرف می شوند. سپس طلای به دست آمده از این مرحله با اسید نیتریک ترکیب شده و سایر ناخالصی ها نیز حذف می‌شوند. در نهایت خلوص آن را تشخیص داده و بر روی آن انگ طلا زده می‌شود. به این صورت انگ طلای آب شده به دست می آید.

انگ-طلا-آرتمیس-گلد

انگ طلا چیست؟

احتمالا تا اینجا در رابطه با انگ طلا حدس هایی زده باشید. به میزان خلوص قطعه ای از طلا که توسط ری گیری و سایر روش ها، خالص سازی شود انگ طلا گفته می شود. انگ طلا با یک کد 6 یا 4 رقمی مشخص می شود. مقیاس سنجش انگ طلا عیار است که با حرف k مشخص می شود.

در کشورهای جهان، طلا با عیار های مختلف مورد استفاده قرار می دهند. به طور مثال در کشورهای عربی و کشورهای جنوب شرقی آسیا هرچقدر خلوص طلا بیشتر باشد بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرد. کشورهای اروپایی و غربی طلاهای ظریف با عیار کمتر را ترجیح می‌ دهند. در ایران بیشترین میزان خرید و فروش طلا و جواهرات متعلق به طلای 18 عیار است. حتی ساخت طلا با عیار کمتر از 18 ممنوع است، صرفاً برای صادرات اجازه ساخت داده می شود و باید مجوزهای لازم را دریافت کرد. عیار های طلا در کشورهای مختلف، متغیر است و هر یک درجه خلوص متفاوتی برای طلا ذکر می کنند.

معیارهای مختلف در میزان خلوص انگ طلا

معروفترین برندهای جواهرات و تولیدکننده های دیگر بر روی انواع زیورآلات و شمش طلای آب شده، عیار طلا را درج می کنند. عیار های مختلف و خلوص آنها شامل:

عیارهای دیگر نیز در سایر کشورهای دنیا رواج دارند، مانند:

درجه خلوص آنها طلا کمتر است، انواع طلای سفید، طلای روسی (رزگلد) و طلای صورتی به دست می آید. به جز طلای 24 عیار، تمام عیار های دیگر با نام آلیاژ طلا شناخته می شوند. برای افزایش مقاومت، سختی و… عناصر دیگری به آن افزوده می شود.

انگ-طلا-آرتمیس-گلد

استعلام انگ طلا در شهرستان‌ها و تهران

برای دسترسی به عیار طلا با کمک انگ طلا، می توانید با اتحادیه طلا و جواهرات پایتخت و شهرستان محل سکونت تماس بگیرید. بعد از ری گیری، یک کد در کنار طلای ارسال شده به آزمایشگاه درج می شود. بعد از تماس با تلفن گویا انگ طلا، باید کد درج شده را بیان کنید تا میزان عیار و خلوص آن را به شما بگویند.

انگ طلا در تهران با یک عدد 6 رقمی مشخص می شود اما انگ طلای شهرستان ها شامل یک عدد 4 رقمی است. حتی با مراجعه به سامانه رهگیری انگ طلا می توانید عیار آن را به دست بیاورید. به صورت کارگاهی یا اتحادیه ای‌ میزان خلوص، با کد مشخص درج شده است.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *