تفاوت شمش طلا و طلا آب شده

تفاوت-شمش-طلا-و-طلای-آب-شده-گلد-آرتمیس

شرح و بررسی تفاوت شمش طلا و طلا آب شده با کمی دقت به وضوح قابل تشخیص هستند. این فلز گرانبها در بازار طلا و جواهرات، به اشکال گوناگون خرید و فروش می‎شود. صنعت طلا و جواهرات یک صنعت بزرگ و پرسود به شمار می آید. خرید و فروش طلا در بازار به اشکال گوناگون شامل:

  انواع زیورآلات زیبا، لوکس و چشم نواز طراحی می شوند که در ویترین طلافروشی ها خودنمایی می کنند. دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه، انگشتر، انواع زیورآلات گوش، انواع زیورآلات گلو و حتی دستبند چرم طلا مردانه را می‎توان نام برد.

  برخی زیورآلات دارای نقوش و ظاهری قدیمی هستند یا شکسته شده اند و نمی‎توان از آنها استفاده کرد. در نتیجه مالک، آنها را می فروشد که طلای دست دوم نام دارند.

  بخشی از بازار مربوط به خرید و فروش سکه طلا در اندازه های مختلف است.

  طلای خام که به شکل شمش ساخته می‎شود. 

در ادامه بیشتر با تفاوت شمش طلا و طلا آب شده آشنا می‎شویم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تفاوت-شمش-طلا-و-طلای-آب-شده-گلد-آرتمیس

طلای آب شده (Scrap Gold)

پیش از شرح تفاوت شمش طلا و طلا آب شده با این دو واژه به طور جداگانه آشنا می‎شویم. طلای آب شده از آب کردن زیورآلات شکسته و قدیمی به دست می‌آید. زیورآلات دست دوم را طی مراحلی ذوب می‎کنند، سپس در قالب های چدنی میریزند و به شکل مفتول، سرد می‎کنند. طلای آب شده دارای عیار مشخصی نیست، زیرا از ذوب شدن زیورآلات با عیارهای مختلف به دست می‎آید. برای عیارسنجی طلای آب شده، آن را به آزمایشگاه ارسال می‎کنند. در آزمایشگاه درجه خلوص طلا را به دست می‎آوردند (ری گیری)، سپس انگ طلا را بر روی آن درج می‎کنند. جالب است بدانید که طلای آب شده تنها در ایران معامله می‌شود.

شمش طلا (Gold bar)

تفاوت شمش با آب شده طلا به منبع اولیه آنها نیز برمی‎گردد. زمانی که عنصر طلا از معدن استخراج می‎شود حاوی ناخالصی های زیادی است که برای بازار مصرف مناسب نیست. بنابراین آن را به عنصر خالص طلا تبدیل می‎کنند. کارخانه‌ها و معادن بزرگ بعد از خالص سازی طلا، با استفاده از قالب های استاندارد به نام شمش، شمش طلا را تولید و روانه بازار مصرف می‎کنند. خریداران شمش طلا، برندهای معروف جواهرات، دولتها و… هستند. شمش طلا با خلوص 999/9 ساخته می‎شود. به طور مثال اگر شمش طلا 1 کیلوگرم (1000 گرم) وزن داشته باشد 999/9 آن طلای خالص است. اصطلاح «چهار نه» به بالاترین درصد خلوص طلا که همان شمش طلاست گفته می‎شود. البته برخی تولیدکنندگان شمش طلا با خلوص 999/99 نیز تولید کرده اند. فلزاتی که به طلا افزوده می‎شوند برای افزایش مقاومت طلاست.

تفاوت-شمش-طلا-و-طلای-آب-شده-گلد-آرتمیس

کاربرد و بیان تفاوت شمش طلا و طلا آب شده

در قسمت های قبل به صورت کلی با برخی ویژگی ها و تفاوت شمش طلا و طلا آب شده آشنا شدیم. طلا آب شده به شکل مفتول است. مشخصات آن توسط ری گیری، بر روی آن درج می‎شود و وزن مشخصی (استاندارد) ندارد. سازنده آن در اکثر موارد مشخص نیست و دست به دست می‌شود. شمش طلا همانطور که از نامش پیداست به شکل مربع مستطیل است که در وزن های متفاوت (استاندارد) ساخته می‌شود. شمش های زینتی چند گرمی، شمش های 1 کیلوگرمی، شمش های 12 کیلوگرمی و… را می‎توان نام برد.

شمش های 12 کیلویی توسط دولت‌ها یا نمایندگان آنها از برندهای تولیدکننده خریداری می‌شوند. سپس بخش از آن برای ضرب انواع سکه طلا به بانک مرکزی و بخش دیگر برای ساخت مصنوعات طلا به برندهای سازنده طلا و جواهرات می‎فروشند. بزرگترین شمش طلا 250 کیلو وزن دارد که در موزه توین ژاپن نگهداری می‎شود.

انواع گردنبند طلا زنانه

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

مشخصات و علائم تفاوت شمش طلا و طلا آب شده

شاید مهمترین تفاوت شمش طلا و طلا آب شده علائم حک شده بر روی آنها باشد. بر روی طلای آبشده عیار و وزن آن حک می‎شود که توسط ری گیری یا آزمایشات دیگر مشخص می‌شود. بر روی شمش طلا نیز علائم و مشخصاتی درج شده است که می‎توان شمش اصل را از تقلبی تشخیص داد:

هیچ یک از موارد ذکر شده در بالا بر روی طلای آب شده درج نمی‎شوند.

تفاوت-شمش-طلا-و-طلای-آب-شده-گلد-آرتمیس

برندهای معروف سازنده شمش طلا

در مبحث تفاوت شمش طلا و طلا آب شده باید بگوییم که کارخانه های مشهوری در جهان در زمینه ساخت شمش طلا فعالیت دارند. شرکت های سوئیسی رتبه اول را به خود اختصاص داده اند. در ایران نیز چند کارخانه ساخت شمش طلا زیر نظر بانک مرکزی فعالیت دارند. این برندها شامل:

عیار پایه که مبنای محاسبه است در کشورهای جهان متفاوت است. عیار پایه در هندوستان k22، کشورهای عربی k21، حوزه خلیج فارس و ایران k18 و اروپا و آمریکا k14 در نظر گرفته می‎شود.

عیار شمش طلا، تفاوت شمش طلا و طلا آب شده

عیار و خلوص شمش طلا در کارخانه سازنده از یک استاندارد جهانی، پیروی می‎کند. در بیان تفاوت شمش و آب شده طلا باید بگوییم که عیار طلای آب شده مشخص است و می‎توان آن را کم یا زیاد کرد. عیار شمش طلا نیز 24 (k24) است اما به این معنا نیست که 1000 گرم آن طلای خالص است. درصد ناچیزی از آن را عناصر دیگر تشکیل می‎دهند. طلای خالص بسیار نرم است تا جایی که در زمان جابجایی اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند. عیار 24 (طلای خالص) در بازار ساخت انواع جواهرات کاربرد ندارد.

اُنس و اسپرد طلا، تفاوت شمش طلا و طلا آب شده

با ویژگی ها و تفاوت شمش طلا و طلا آب شده به صورت کلی آشنا شدیم. اصطلاحات مختلفی در بازار طلا رواج دارد، مانند، مثقال طلا، انگ طلا، اُنس و… . برخی افراد تصور می‌کنند که اُنس طلا در واقع همان شمش طلاست، اما این تصور کاملا غلط است. اُنس یک واحد اندازه گیری جهانی و استاندارد است که برای قیمت‌گذاری طلا استفاده می‎شود. اُنس دو نوع است:

اصطلاح دیگر اسپرد (Spread) است، به معنای تفاوت در قیمت لحظه‌ای خرید و فروش، می‎باشد. به طور مثال اگر بخواهید یک شمش طلا بخرید با احتساب مالیات و… باید قیمت بالاتری نسبت به فروش شمش (توسط شما) در همان لحظه پرداخت نمایید. البته این قاعده به بازار عرضه و تقاضا مربوط می‎شود و ممکن است برعکس شود. 

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *