سوت طلا چیست؟

سوت-طلا-چیست؟-گلد-آرتمیس

سوت طلا چیست؟ یکی از اصطلاحات و واژه های مهمی که در صنعت طلا و طلاسازی کاربرد دارد «سوت» است. تمام مشاغل در صنایع مختلف با توجه به نوع خدمات و کالاهایی که با آن در ارتباط هستند با اصطلاحات مخصوصی سروکار دارند. بعضی از این واژه ها عامیانه هستند و مخصوص جغرافیای خاصی نیست، در نتیجه در بین بازاریان و سازندگان رواج دارند. به عنوان مثال «مثقال طلا» واژه ای است که بین مردم ایران و عرب زبان استفاده می شود. در مقابل برخی واژه ها تخصصی هستند و طلاسازان و طلافروشان به طور خاص از آن استفاده می کنند.

اصطلاحات بازار طلا و طلاسازی بسیار متنوع و گاهی مشکل هستند. واژه های مختلفی درباره وزن، روش استخراج، خالص سازی طلا، نام انواع زیورآلات، روش تراش سنگ های قیمتی و… را می‎توان نام برد. یکی از اصطلاحاتی که تخصصی است سوت طلاست. شاید برخی افراد با آن آشنایی نداشته باشند و بپرسند سوت طلا چیست؟

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

سوت-طلا-چیست؟-گلد-آرتمیس

آشنایی با فلز طلا

سوت طلا چیست؟ پیش از پرداختن به این موضوع با فلز طلا و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن آشنا می‎شویم. طلا، در زبان فارسی با نام «زَر» (در گذشته)، در سانسکریت با نام «javl» و در انگلیسی با نام «gold» شناخته می‎شود. طلا با علامت اختصاری «Au»، با عدد اتمی 79 در جدول تناوبی در گروه 11 و تناوب 6 قرار دارد.

طلا سومین عنصر سنگین و چکش خوار در بین عناصر فلزی است، چگالی آن 19/3 است. طلای خالص مقاومت و استحکام کمی دارد و به اصطلاح نرم است. به صورت آزاد در طبیعت یافت می شود. آلیاژ های مختلفی از طلا با عیارهای استاندارد جهانی ساخته می‌شوند. از عیارهای مختلف طلا برای ساخت انواع جواهرات و زیورآلات استفاده می‌کنند. زیورآلاتی مانند دستبند چرم طلا مردانه، دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه، انگشتر، انواع زیورآلات گوش، انواع زیورآلات گلو و… را می توان نام برد.

«سوت طلا چیست؟» یکی از مهمترین مباحث در رابطه با مبحث وزن طلا است که در ادامه پاسخ می دهیم.

سوت-طلا-چیست؟-گلد-آرتمیس

سوت طلا چیست؟ یکی از اصطلاحات رایج برای اندازه گیری طلا

واحدهای مختلفی برای اندازه گیری کالاهای مختلف وجود دارند، مانند کیلوگرم، گرم، مثقال، سوت و… . سوت طلا چیست؟ یکی از واحدهای اندازه گیری طلاست. واژه ها و اصطلاحاتی در زمینه اندازه گیری طلا در صنعت طلا و جواهرات وجود دارد، شامل:

تمام واحد های اندازه گیری طلا را می‌توان بر حسب سوت طلا محاسبه کرد. سوت طلا چیست؟ اندازه آن چقدر است؟

پیشنهاد آرتمیس گلد

برای خرید انواع دستبندهای چرم و طلا مردانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

دستبند چرم و طلا مردانه-goldartemis

سوت چیست؟

قبل از پاسخ به سوال «سوت طلا چیست؟» باید بدانیم «سوت چیست؟». سوت کوچکترین واحد اندازه گیری فلز طلاست. گفتیم که برای فروش طلا واحد گرم استفاده می شود. هر گرم به 1000 میلی‌گرم تقسیم می‌شود و هر میلی گرم معادل یک سوت است. بنابراین می‌توان گفت که هر 1 گرم معادل با 1000 سوت است. هر 1 میلی گرم نیز 1 سوت است. ممکن است کسی بپرسد هر سوت چند گرم است؟ هر 1 سوت معادل 0/001 گرم است.

شاید بعد از رسیدن به جواب «سوت طلا چیست؟» بپرسید چرا از این واحد اندازه گیری استفاده می شود؟ به دلیل اینکه طلا فلزی بسیار گرانبهاست و وزن های بسیار کم آن نیز محاسبه و قیمت گذاری می شود. حالا می‌خواهیم ببینیم در طلافروشی چگونه کاربرد دارد؟

سوال را به گونه دیگری بیان می کنیم، سوت وزنی چیست؟ و هر گرم طلا چند سوت است؟ ترازوی طلا فروشی ها از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند و حتی عدد اعشار هر گرم، که میلی گرم یا سوت است را نیز نشان می دهد. به طور مثال شما یک انگشتر را برای فروش به طلافروشی می برید. طلافروش آن را وزن می کند و ترازو عدد 18/560 را نشان می دهد. بنابراین وزن آن 18 گرم و 560 سوت (میلی گرم) است.

گاهی ممکن است بر روی ترازو عدد 18/56 درج شود. چون هر 1 گرم، 1000 میلی گرم است پس باید آن را 560 خواند. همچنین زمانیکه 18/056 باشد نیز به صورت 18 و 56 سوت خوانده می‌شود. برای خواندن عدد روی ترازو، سه عدد از اعشار نیز حتماً خوانده می شود.

سوت-طلا-چیست-آرتمیس-گلد

تبدیل سایر واحدهای اندازه گیری به سوت

شیوه تبدیل سایر واحدهای اندازه‌گیری‌ طلا به سوت طلا چیست؟ انواع واحد های اندازه گیری طلا را بیان کردیم. سوال اینجاست هر یک از واحدهای وزنی رایج، معادل چند سوت هستند؟

تبدیل سوت به واحد پولی

سوت طلا چیست؟ چگونه قیمت گذاری می شود؟ سوال اول را در بخش‌های قبل پاسخ دادیم. اولین نکته این است که طلا و زیورآلات ساخته شده از طلا، در طلافروشی ها با گرم و سوت به فروش می رسند. بنابراین در بازار قیمت هر گرم طلا با توجه به عیار آن (k9 تا k24) به صورت روزانه قیمت گذاری می شود، پس باید طلا را وزن کرد. به طور مثال قیمت هر گرم طلای 24 عیار معادل 1/280/000 تومان است. پس باید این عدد را بر 1000 تقسیم کنید که عدد 1280 به دست می آید. بنابراین قیمت هر سوت 1280 تومان است. حالا میخواهیم قیمت 18/650 گرم طلا را بدست بیاوریم:

18 × 1280000 = 23040000

560 × 1280 = 716800

دو عدد پایانی را با هم جمع می کنیم، 23/756/800 تومان قیمت نهایی 18/650 گرم طلا است.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *