طلای آبشده چیست؟

طلای-آبشده-گلد-آرتمیس

یکی از انواع معاملاتی که در بازار و صنعت طلا و جواهرات انجام می‎شود خرید و فروش طلای آب شده است. خرید و فروش طلا و انواع زیورآلات یکی از تجارت های بزرگ و پرسود در دنیا محسوب می شود. انواع زیورآلات گلو، انواع زیورآلات گوش، دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه در طرح ها و سبک‎های مختلف ساخته می‎شوند. حتی انواع جواهرات مردانه مانند دستبند چرم طلا مردانه را نیز شامل می‌شود.

بسیاری از خانم ها بعد از مدتی استفاده از زیورآلات، دیگر تمایلی به پوشیدن آنها ندارند. دلایلی مانند قدیمی بودن طرح و نقش، شکسته شدن، آسیب دیدن یا تمایل به تعویض با طلای جدید را مطرح می‎کنند. تمام طلافروشی ها در تمام شهرها، طلاهای دست دوم شما را خریداری کرده و تعویض می‎کنند یا به شما وجه نقد می‎پردازند.

اما تا به حال فکر کرده‎اید با زیورآلات به اصطلاح دست دوم چه کار می‎کنند؟ با ما همراه باشید تا با مسیر طلای دست دوم آشنا شویم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

طلای-آب-شده-گلد-آرتمیس

عنصر طلا و طلای نو

پیش از آشنایی با طلای آب شده مختصری با عنصر طلا، طلای نو یا خام آشنا می‌شویم. فلز طلا به صورت آزاد در طبیعت یافت می‎شود که با علامت اختصاری Au و عدد اتمی 99 در جدول مندلیف جای گرفته است. عیار طلای خالص 24 است، دارای عدد خلوص 999/9 از 1000 گرم است. البته در ساخت زیورآلات کاربردی ندارد، زیرا خواص فیزیکی ضعیفی دارد. به این دلیل آن را به آلیاژ طلا تبدیل می‎کنند، یعنی به آن عنصر مس، نقره، پلاتین، روی و… اضافه می‎کنند. با توجه به درصد ترکیب آنها عیارهای مختلفی (k9، k10، k12، k14، k17، k18، k19، k21 و k22) ساخته می‌شود.

طلای خام یا نو بعد از استخراج از معدن، مراحل مختلفی را طی می‎کند تا تمام ناخالصی ها حذف شوند. سپس طلا با عیار 24 به شمش تبدیل می‌شود و آن را به کارگاه ها و برندهای ساخت زیورآلات طلا می‎فروشند.

طلای آبشده چیست؟ (Scrap Gold)

انواع زیورآلات طلا که شما به طلا فروش‎ها به عنوان طلای شکسته یا دست دوم قدیمی و کهنه می‎فروشید تبدیل به طلای آب شده می‎شوند. زیرا به این صورت مردم نمی‎خرند. بعد از خرید، آن را ذوب کرده و به چرخه ساخت زیورآلات باز می‎گردانند.

تمام زیورآلات مانند النگو، دستبند و…. را تکه تکه کرده و ذوب می‎کنند. سپس آن را درون قالب ریخته و به شمش یا مفتول سرد تبدیل می‌کنند، به دلیل اینکه که حمل و برش آن آسانتر است. در نهایت به این شکل در بازار خرید و فروش می‎شود. اما با چه عیار و چه معیاری قیمت گذاری می‎شود؟

پیشنهاد آرتمیس گلد

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

ری گذاری و انگ طلای آبشده

به دلیل اینکه در طلای آب شده انواع زیورآلات وجود دارد ابتدا باید عیار آن را مشخص کرد. اما معیار و اجرت هیچکدام از قبل مشخص نیست. برای تعیین عیار آن، قطعه ای کوچک در حد 1 یا 2 گرم را برای ری‌گیری به آزمایشگاه می‎فرستند. سپس کاغذ و رسید مخصوص همان آزمایشگاه به شما داده می‎شود. پس از طی مراحل ری گیری، عیار آن را مشخص می‌شود.

اگر عیار آن کم باشد و مالک طلای آبشده بخواهد عیار آن را بالا ببرد به آن سکه با عیار 22 اضافه کرده و ذوب می کنند. اگر قصد کم کردن عیار را داشته باشند به آن فلز مس و نقره می‌افزایند. بعد از مشخص کردن عیار در ری‎گیری، بر روی قطعه طلا کدی درج می‌شود که اگه انگ طلای آب شده است. انگ طلا برای تهران دارای کد 6 رقمی و شهرستانها کد 4 رقمی هستند.(کد طلا چیست؟)

بر روی مفتول یا شمش طلای آب شده، وزن در قسمت بالا و عیار در قسمت پایین درج می‎شود. وزن آن تا سه رقم اعشار (سوت طلا) نوشته می‎شود. هر یک گرم معادل 1000 سوت طلا است.

انواع طلای آب شده

گفتیم که طلای آب شده از ذوب و قالبگیری انواع طلای دست دوم تهیه می‌شود. انواع آن را می‌توان بر اساس عیار دسته بندی کرد:

مسلما قیمت گروه دوم بیشتر از گروه اول است.

طلای-آب-شده-گلد-آرتمیس

طلای آب شده یا دست دوم؟

اگر قصد سرمایه گذاری و ورود به بازار طلا و جواهرات دارید برخی افراد خرید و فروش طلای آب شده را برای شروع به شما پیشنهاد می‌کنند. برخی نیز خرید و فروش طلای دست دوم را معرفی می‎ کنند. اما تفاوت و تشابه این دو در چیست؟

طلای آب شده یا سکه؟

نظرات درست یا غلط متعددی در مبحث ورود به بازار طلا و بخش‎های مختلف آن وجود دارد. بازار سکه، طلای آب شده، طلای نو، طلاسازی و… را می‎توان نام برد. سکه طلا، بسیار پرطرفدار است اما نوسان قیمتی زیادی را تجربه می‌کند، اما همیشه روی خط صعود است. درست است که خرید سکه دارای حق ضرب و مالیات است اما تضمینی برای اقدامات بعدی شماست. همچنین عیار سکه (k24) بالاتر از طلای آب شده است.

برخی افراد خرید و فروش طلای آب شده را اشتباه می‎دانند زیرا بازار تقلب در آن بسیار گسترده است. البته اگر از فروشندگان مطمئن خریداری کنید که دارای کد ری‎گیری از اتحادیه طلا یا کارگاه‎های معتبر باشند به صرفه بوده و متضرر نمی‎شوید. این افراد معتقدند بازار سکه مکررا در نوسان است، دچار حباب، افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا می‌شود. حتی گاهی خرید واقعی به نرخ روز وجود ندارد، در این شرایط سرمایه‌گذاری در بازار سکه توصیه نمی شود.

عوامل متعددی وجود دارند تا شما تصمیم بگیرید در چه زمینه ای سرمایه گذاری کنید. قیمت‌ها در بازار طلا، میزان عرضه، قیمت جهانی طلا، قیمت ارز، تورم و… را می توان نام برد.

طلای-آب-شده-گلد-آرتمیس

طلای آب شده از کجا بخرم؟

اولین نکته‌ای که در رابطه با خرید طلای آب شده باید یادآور شویم اینست که صنف، اتحادیه یا مرکزی که دارای مجوز برای این بخش باشند تعریف نشده است. همچنین فروشندگان آن زیر نظر هیچ مرکزی خرید و فروش نمی‎کنند. در میان آنها افراد سودجو و متخلف نیز وجود دارند که ممکن است عیارها را به درستی درج نکرده باشند. بنابراین شما می‎توانید با طلافروشان معتبری که طلای دست دوم را به طلای آب شده تبدیل می‌کنند همکاری داشته باشید. علاوه بر این فاکتور خرید و فروش معتبر، در هیچ مرکزی برای آن تعریف نشده است، باید نهایت دقت را در زمان خرید داشته باشید. اولین مکان، بازار بزرگ طلافروشان و زرگرها در هر شهر است. مانند بازار زرگرها در تهران که مطمئن ترین مکان برای خرید طلای آب شده می‎باشد.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *