طلای رزگلد یا روسی چیست؟

طلای-روسی-گلد-آرتمیس

طلای روسی یکی از انواع طلاست و برای ساخت زیورآلات از آن استفاده می کنند. کشورهای جهان با فرهنگ و تمدن متفاوت، از طلا به عنوان سرمایه و ذخیره مالی یاد می کنند. صنعت طلا و جواهرات، شمش و ضرب سکه های طلا، جزو پررونق ترین تجارت ها در قرون 20 و 21 شناخته شده است.

البته در هیچ کشوری از طلا با خلوص 100% برای ساخت زیورآلات استفاده نمی کنند. به دلیل اینکه خواص مکانیکی و مقاومت آن ضعیف است. به همین دلیل زرگران در کشورهای مختلف عیار های گوناگونی از طلا را می سازند. امروزه عیار طلا از k9 تا k24 متغیر است. البته خلوص عیار طلای k24 عدد 999/9 (از 1000 گرم طلا) می باشد.

سوال اینجاست عیار طلا چیست؟ چه ارتباطی با طلای روسی دارد؟

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

طلای-روسی-گلد-آرتمیس

فلز طلا و ویژگی های آن

پیش از آشنایی با طلای روسی ابتدا با عنصر طلا آشنا می شویم. در طبیعت عنصر طلا به صورت خالص یافت می شود. با علامت اختصاری Au در جدول مندلیف شناخته می شود و عدد اتمی 79 است. طلای خالص با عیار 24 شناخته شده است، به این معنی که هر 1000 گرم آن، طلای خالص می باشد.

البته همانطور که ذکر کردیم طلای خالص در ساخت طلا و  انواع جواهرات کاربردی ندارد، به دلیل اینکه مقاومت آن در برابر فشار و ضربه بسیار کم است. نرم است و شکل پذیری بالایی دارد، به همین دلیل برای افزایش مقاومت، دوام و چکش خواری بهتر، آن را به آلیاژ طلا تبدیل می‌کنند.

یکی از انواع آلیاژ طلا، طلای روسی نام دارد که ظاهری بسیار زیبا و ملایم دارد.

آلیاژ چیست و ارتباط آن با طلای روسی

در قسمت قبل بیان کردیم که برای ساخت زیورآلات طلا از طلای خالص استفاده نمی شود، بلکه از طلا با عیار های مختلف استفاده می کنند. برای ساخت عیارهای مختلف طلا، عنصر طلا را با سایر عناصر دیگر با ویژگی‌های مشابه ترکیب می‌کنند. از ترکیب کردن عناصر مختلف با طلا، آلیاژ های مختلف طلا ساخته می شود. بنابراین آلیاژ طلا فلزی غیرآهنی است که عنصر پایه و اصلی آن طلاست، با یک یا چند عنصر فلزی یا غیر فلزی دیگر مخلوط کرده و سپس ذوب می کنند. معمولاً با نقره (Ag)، مس (Cu)، تیتانیوم (Ti)، کبالت (Co)، نیکل (Ni) و روی (Zn) ترکیب می کنند. برای ساخت آلیاژ طلا، عناصر مختلف با درصدهای معین را بر اساس استاندارد های تعیین شده به طلا اضافه می شوند.

طلای روسی نیز نوعی آلیاژ طلا محسوب می شود که از ترکیب طلا با سایر عناصر به دست می آید.

پیشنهاد آرتمیس گلد

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

ترکیبات طلای رزگلد یا روسی

تا اینجا دانستیم که طلای روسی یکی از انواع آلیاژ های طلا محسوب می‌شود، البته امروزه با نام تجاری «طلای رزگلد» شناخته می شود. اما طلا روسی از ترکیب چند عنصر ساخته می شود؟ این آلیاژ از ترکیب عنصر طلا با عنصر مس به دست می آید. رنگ آن مایل به قرمز است، هرچقدر قرمزی آن بیشتر باشد به این معنی است که عنصر مس در آن بیشتر به کار رفته است. آلیاژ طلا روسی در عیار های مختلف ساخته می شود. استاندارد واحدی نه تنها در روسیه بلکه در جهان برای ترکیب واحد عناصر آن ارائه نشده است.

رایج ترین عیار طلا روسی، عیار 18 است، عیارهای دیگر شامل:

طلای-روسی-گلد-آرتمیس
ناگفته نماند که هر چقدر میزان مس کمتر و طلا بیشتر باشد طلای رزگلد به رنگ صورتی روشن متمایل می شود.

تاریخچه طلای روسیه

همانطور که از نام طلای روسی مشخص است نخستین بار در کشور روسیه، در قرن 19 میلادی ساخته شده است. به دلیل ظاهر بسیار زیبا و قرمز آن، این طلا به ‌سرعت در روسیه و اروپا محبوب شد. اما امروزه در جهان کمتر با نام طلا روسی یاد می‌شود. در بازار طلا و جواهرات با نام طلای رزگلد یا طلای قرمز شناخته می شود.

البته در ایران از آن با نام طلای روسی یاد می‌شود، اما متاسفانه در ساخت آن از عنصر طلا استفاده نمی‌شود. بلکه از ترکیب مس، نقره و روی ساخته می شود. نکته مهم دیگر اینست که عیار طلای رنگی، مانند طلای روسیه، طلای سفید و… مانند عیار طلای زرد سنجیده می شود.

طلای-روسی-گلد-آرتمیس

طلای رنگی چیست؟

تا حدود نیم قرن قبل، مردم تصور می کردند تنها طلای زرد و بعضاً طلای سفید ساخته می شود. اما در عصر حاضر طلای رنگی مانند طلای روسی به عرصه طلا و جواهرات وارد شده است. به تنهایی برای ساخت انواع زیورآلات استفاده می شود، البته برای تزئین زیورآلات دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند. انواع طلای رنگی و نوع ترکیب آنها شامل موارد زیر است. عیار طلای رنگی با عیار طلای معمولی یا همان زرد تفاوتی ندارد:

به وسیله روش های جداسازی می توان طلای زرد را از سایر عناصر (در ترکیب طلاهای رنگی یاد شده) جدا کرد.
طلای-روسی-گلد-آرتمیس

ساخت انواع زیورآلات با طلای قرمز

از طلای زرد با عیارهای مختلف برای ساخت انواع زیورآلات ظریف و انواع زیورآلات عربی و هندی بزرگ استفاده می کنند. طلای روسی یک ترکیب رنگ بسیار ملایم و زیبایی از قرمز یا صورتی کمرنگ را به نمایش می گذارد. از این طلای زیبا برای ساخت انواع زیورآلات مدرن و ظریف استفاده می کنند که با استقبال بیشتری روبرو شده است. به طور مثال برای ساخت انواع زیورآلات گلو، انواع زیورآلات گوش، دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه و حتی دستبند چرم مردانه استفاده می کنند.

حتی از طلای روسی در کنار طلای زرد و طلایی سفید برای ساخت زیباترین زیورآلات استفاده می‌شود. یکی از از زیباترین مدل ها، انگشتر سه حلقه محصول برند جواهرات کارتیه است که از ترکیب سه حلقه با طلای رزگلد، زرد و سفید طراحی و ساخته شده است.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *