مثقال طلا و محاسبه آن

مثقال-طلا-و-محاسبه-آن-گلد-آرتمیس

مثقال طلا اصطلاحی رایج برای اندازه گیری طلا است. این واژه را از مادربزرگ ها و پدربزرگ هایمان بسیار شنیده‌ایم، البته در مشاغل دیگر نیز کاربرد دارد. قیمت روزانه طلا در بازار ایران بر حسب مثقال درج می‌شود. در بازار طلا و جواهرات کلمات و اصطلاحاتی وجود دارند که بسیار مهم و پرکاربردی هستند.

آیا به طلافروشی برای خرید انواع جواهرات زینتی مراجعه کرده اید؟ در ویترین طلافروشی انواع دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه، انواع زیورآلات گوش، انواع زیورآلات گلو، انگشتر و حتی دستبند چرم طلا مردانه را مشاهده می کنید. در آنجا اصلاحاتی مانند عیار، وزن و… به گوشتان می خورد. برای تعیین قیمت نهایی باید وزن و عیار طلا را مشخص کنید. اهمیت هر یک از آنها کمتر از دیگری نیست. به دلیل اینکه قیمت نهایی بر اساس آنها محاسبه می شود. قیمت هر مثقال طلا در بازار بر اساس نرخ روز مشخص است اما هر مثقال طلای آب شده را بعد از تعیین میزان خلوص طلا، قیمت گذاری می کنند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

مثقال-طلا-و-محاسبه-آن-گلد-آرتمیس

معیارهای اندازه‌ گیری طلا

در بازار، برای خرید و فروش طلا به صورت خرد، طلای آب شده، شمش و… معیارهای اندازه‌گیری متعددی وجود دارند که شامل موارد زیر می باشد:
مثقال-طلا-گلد-آرتمیس

مثقال چیست؟

مثقال طلا یک معیار اندازه گیری جهانی نیست، بلکه در ایران و کشورهای عربی بیشتر رواج و کاربرد دارد. البته مثقال تنها برای اندازه گیری طلا نیست. بلکه در مشاغل دیگر مانند عطاری برای وزن کردن گیاهان دارویی و… کاربرد داشته و هم اکنون نیز دارد. مثقال در واقع ریشه ای عربی دارد و در فرهنگ معین به معنای واحدی برای اندازه گیری (مساوی 116 سیر) ترجمه شده است. شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که هر مثقال طلا چند گرم است؟ انواع مثقال طلا شامل:

سه رقم بعد از اشعار سوت طلا است، به این صورت که هر 1 گرم معادل 1000 میلی گرم است و  هر 1 میلی گرم یک سوت طلا نامیده می شود. به طور مثال مثقال طلای شرعی معادل 3456 سوت است.

مثقال طلا، مبنای خرید و فروش در بازار

در بخش قبل درباره مثقال طلا و انواع آن صحبت کردیم و سه نمونه از آن را شرح دادیم، اما همزمان از هر سه گزینه در بازار طلا برای قیمت گذاری استفاده نمی شود. بلکه یکی از آنها در محاسبات مبنا قرار می‌گیرد.

مثقال طلای صیرفی که معادل 4/608 گرم است در تابلوی روزانه قیمت گذاری درج می شود. صیرف از واژه صراف مشتق شده و منظور همان صرافی ها هستند که به فروش طلا مشغول می ‌باشند.

 هر مثقال طلای شرعی معادل 24 نخود است، هر نخود برابر با 192 سوت (0/192 گرم) است. مثقال صیرفی در واقع به مفهوم بازاری آن اشاره دارد.

انواع گردنبند طلا زنانه

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

مثقال طلای شرعی معمولی و معادل نخود آن

مثقال طلا انواع گوناگونی دارد که برخی از آنها در بازار طلا و جواهرات رایج نیستند. واحد های اندازه گیری بر اساس مثقال شامل:

خلوص و عیار در محاسبه مثقال طلا

ابتدا یک سوال از شما می پرسیم، آیا تا به حال در بازار طلا و جواهرات نام مظنه طلا به گوشتان خورده است؟ در بازار مظنه طلا و مثقال طلا، دو اصطلاح مترادف هستند. در واقع مظنه طلا برای قیمت گذاری طلا بر اساس نرخ روز در بازار طلا اطلاق می شود. قیمت ها در لحظه و به صورت آنلاین رصد می شوند.

عیار مظنه طلا بر حسب یک مثقال طلا با توجه به عیار 17 محاسبه می شود. عیار 17 یا طلای k17 به این معنی است که 75% آن دارای طلای خالص می باشد. عدد خلوص آن 750 است، عناصری مانند مس، نقره و روی نیز به آن اضافه می کنند. میزان خلوص طلا در انواع جواهرات، شمش و… عیار طلا گفته می‌شود. هر چقدر خلوص آن بیشتر باشد عیار آن نیز بیشتر است. آلیاژ طلا با توجه به ترکیبات آن بر پایه طلا ساخته می شود و سایر عناصر (مانند روی، نقره و…) به آن افزوده می شود. عیار های مختلفی از طلا ساخته می‌شود که تفاوت های مهمی از لحاظ قیمت، میزان خلوص و عناصر ثانویه با یکدیگر دارند.

عیار قانونی و رایج در ایران عیار 18 (k18) است. پس چرا و چگونه بر اساس عیار 17 حاسبه می شود؟ برای به دست آوردن مظنه باید در لحظه از قیمت طلا با عیار های 17 و 18 آگاهی داشته باشید. سپس آن را در فرمول زیر جایگزین کنید:

قیمت طلای عیار 17 × (1/4.608) × (عیار 18 بر حسب 1000 گرم)750/(عیار 17 بر حسب 1000 گرم)750

تبدیل مثقال طلا به گرم

در قسمت های قبل اعدادی که معادل هر مثقال طلا بیان شدند از گذشته تا کنون در معاملات کاربرد دارند. به احتمال زیاد در گذشته مبنای این اعداد برای مثقال، ضرب سکه توسط حاکمان بوده است. در گذشته هر مثقال طلا را برابر با نخود محاسبه می کردند، یعنی هر مثقال طلای شرعی برابر با 24 نخود است. در حال حاضر این اعداد و ارقام به گرم تبدیل شده‌اند. به طور مثال هر نخود برابر با  192 سوت است، بنابراین:

یک مثقال طلا = 24×192

لازم به ذکر است که سوت کوچکترین واحد اندازه گیری در بازار خرید و فروش طلاست. به همین صورت نیز میتوان سایر مثقال ها را به گرم تبدیل کرد و در محاسبات از آن استفاده کرد.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *