کد طلا چیست؟

کد-طلا-گلد-آرتمیس

کد طلا در واقع شناسنامه انواع مصنوعات ساخته شده از طلا است. تمام کالاهایی که به صورت مجاز در هر کشور تولید می شوند یا در سطح بین الملل مبادله می‌شوند دارای نشان های مختلفی هستند. این نشان ها به عنوان کد شناسایی کالا شناخته می‎شوند که دارای استانداردهای ملی و بین المللی ویژه در زمان ساخت هستند.

بنابراین چطور ممکن است کالاهای با ارزش یا فلزات گرانبهایی مانند طلا  کد شناسایی نداشته باشند؟ خریدار جواهرات زینتی چگونه متوجه می شود کالای مورد نظر خارجی است یا داخلی، اصل است یا تقلبی؟ همچنین عیار آن چند است؟ در بازار ملاک اعتماد بین خریدار و فروشنده چیست؟

کد طلا یک راهنمای بسیار مهم در زمان خرید انواع جواهرات، مسکوکات و شمش طلا است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

کد-طلا-گلد-آرتمیس

کد طلا چیست؟

معروفترین برندهای جواهرات در کشورهای مختلف، در زمینه ساخت انواع زیورآلات حضور پررنگی در بازارهای بین المللی دارند. انواع زیورآلات گلو و انواع زیورآلات گوش، دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه، انگشتر و حتی دستبند چرم طلا مردانه را طراحی می‎کنند. بر روی هر یک از آنها علائمی متشکل از اعداد و حروف انگلیسی به صورت ترکیبی حک می شوند که با نام کد طلا یا کد شناسایی طلا شناخته می‌شوند. کد استاندارد طلا شامل موارد زیر است:

علائم کد طلا بر اساس استانداردهای خاص، توسط اتحادیه صنف طلاسازان و طلافروشان تعریف می‌شوند. برخی از علائم در سطح بین الملل مشترک هستند، مانند عیار. برخی علائم نیز مانند علامت اختصاری شهر یا برند سازنده منحصر به فرد می باشند.
کد طلا-گلد-آرتمیس

علائم اختصاری عیار در کد طلا

یکی از اولین علائمی که به عنوان کد طلا درج می شود عیار طلاست. عیار طلا، درصد خلوص عنصر طلا در آلیاژ را نشان می دهد. به دلیل اینکه عنصر یا فلز طلای خالص بسیار نرم و شکننده است، حتی در برابر ضربه (بسیار کم) متلاشی می شود. بنابراین از طلای خالص برای ساخت جواهرات استفاده نمی کنند. عیار طلای خالص، 24 است. یک قطعه 1000 گرمی (1 کیلوگرمی) را در نظر بگیرید، عنصر طلا 999/9 قسمت از 1000 گرم را تشکیل می دهد (یعنی 99/99%). تنها 1% سایر عناصر فلزی هستند که این مقدار بسیار ناچیز است. برای اینکه عنصر طلا متلاشی نشود عناصر دیگری مانند روی، نقره و مس به آن اضافه می کنند.

گفتیم که علامت اختصاری کد طلا شامل حرف و عدد است که در ایران نیز به این شکل بر روی طلا در می شوند. در کشورهای دیگر عیار طلا به صورت عدد سه رقمی بر روی مصنوعات طلا حک می‌شود. در ایران عیار طلا به همراه حرف اختصاری k یا kt حک می شوند:

البته در ایران معیار سنجش طلا بر اساس طلای 18 عیار است. ساخت عیار پایین تر از 18 (k18) غیر قانونی می باشد. البته گاهی این اعداد بدون حروف بر روی طلا درج می‌شوند. در برخی کشورها عیار طلا به صورت عدد سه رقمی مشخص می شوند که در واقع معادل عیار ایرانی هستند:

علامت اختصاری رنگ در کد طلا

در گذشته طلا فقط به رنگ زرد ساخته می شد و نیازی به درج کد طلا مربوط رنگ نبود. امروزه طلا با آلیاژهای مختلف ساخته می شود. عناصری که به طلای خالص اضافه می کنند باعث تغییر رنگ آن می شوند. علامت اختصاری طلا با رنگ های مختلف شامل:

انواع گردنبند طلا زنانه

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

علامت اختصاری سازنده جواهرات زینتی

درست است که در هر شهر طلافروشی های متعددی وجود دارند اما به این معنی نیست که در هر شهر نیز یک یا چند برند تولیدکننده زیورآلات فعالیت می‌کنند. برندهای سازنده انواع جواهرات زینتی در شهرهای محدودی به صورت حرفه ای فعالیت می کنند. حرف اول هر شهر (در کشورهای مختلف) را به صورت انگلیسی بر روی طلا درج می شود. به طور مثال تهران با حرف T، یزد با Y و اصفهان با E مشخص می کنند.

در کنار کد روی طلا یک عدد نیز درج می‌شود که شماره کارگاه یا کارخانه سازنده است. این کارگاه‌ها زیر نظر اتحادیه مصنوعات طلا در داخل کشور فعال هستند یا عضو اتحادیه های بین المللی می باشند. برخی برندهای معروف طلا و جواهرات، لوگوی خود را بر روی زیورآلاتشان حک می کنند، مانند برند جواهرات سواروسکی، برند جواهرات کارتیه و… .

کد-طلا-گلد-آرتمیس

سایر علائم درج شده بر روی طلا

در برخی موارد ممکن است در کنار کد طلا و عیار آن، علائم اختصاری دیگری را نیز مشاهده کنید. به طور مثال اگر طلای شما روکش پلاتین داشته باشد با علامت P مشخص می شود. اگر از آلیاژ طلای زرد ساخته شده باشد با علامت G (Gold) می توان آن را تشخیص داد. زیورآلاتی که دارای کد xp هستند به معنای اینست که با طلا آبکاری شده است.

تفاوت کد طلا و انگ طلا

ممکن برخی افراد بپرسند عیار کد طلا و انگ طلا که بر روی طلا درج می شوند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ انگ طلا اصطلاحی است که بعد از مشخص شدن عیار طلای آب شده توسط ری گیری، بر روی آن درج می شود. می توانید با کارگاه یا اتحادیه های تهران و شهرستان تماس بگیرید تا انگ طلای مورد نظر را دریافت کنید. کد انگ طلا برای تهران 6 رقمی و برای شهرستان 4 رقمی است.

در مقابل کد طلا کدی است که عیار، برند سازنده و… را شامل می شود. این کد در برخی علائم مشابه و در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند.

کد-طلا-گلد-آرتمیس

آیا کد طلا قابل اعتماد است؟

با توجه به تمام مواردی که ذکر کردیم ممکن است بر روی قطعه ای از طلا، کد طلا درج نشده باشد. ممکن است از همان ابتدا کدی بر روی آن حک نشده است یا بر اثر گذشت زمان کمرنگ و محو شده باشد. بنابراین نداشتن کد طلا به معنای تقلبی بودن آن نیست. برای عیارسنجی طلا می توان تکه ای از آن را به آزمایشگاه فرستاد.

مهمترین مولفه کد طلا همان عیار طلا است. داشتن کد استاندارد به معنای این نیست که طلا تقلبی نیست. با هر دستگاهی می‌توان بر روی طلای تقلبی کدهای مختلفی را درج کرد. بنابراین نمی‌توان به صورت 100% با اتکا به کد های استاندارد کالای مورد نظر را خریداری کرد. همیشه سعی کنید به طلا فروشی های معتبر مراجعه کنید. 

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *