سنگ فیروزه در جواهرسازی و خواص آن

سنگ-فیروزه-گلد-آرتمیس

سنگ فیروزه با نام سنگ «هزار» شناخته می‌شود که یکی از زیباترین سنگ‎های زینتی به شمار می‎آید. از چندهزار سال پیش از میلاد مسیح در تمدن‌های مختلف از این سنگ استفاده می‌کردند. به طور مثال فیروزه در جوامع ایران باستان شناخته شده است، انواع زیورآلات و ظروف را با آن مزین می‎کردند.

در ایران قدیم از سنگ فیروزه برای تزئین مساجد و مکان‌های مذهبی استفاده می‎کردند. از ایران به هندوستان راه پیدا کرد و از ترکیه وارد اروپا شد که به آن «سنگ ترکی» می‌گویند. این گوهر گرانبها را از ایران به صورت خام وارد می‎کردند، بعد از تراش و قرار دادن بر روی انواع جواهرات، آن را به سایر کشورها صادر می‌کردند.

امروزه یکی از انواع جواهرات سنگی و زینتی محسوب می‎شود که برای تزئین انواع زیورآلات گلو، انواع زیورآلات گوش، انگشتر و… استفاده می‎کنند.

فهرست مطالب

سنگ-فیروزه-گلد-آرتمیس

کانی شناسی سنگ هزار یا فیروزه

سنگ فیروزه به انگلیسی معادل واژه‌ Turquoie می‎باشد، البته برگرفته از واژه‌ فرانسوی Turquoise به معنای «سنگ ترکی» است. یک نوع کانی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس می‌باشد. ساختار آن بلوری و تری کلینیک (کج وجهی) است. این سنگ در محیط آبی و متاثر از محلول اسیدی، به صورت رگه‌ای یا توده‌ای درون شکاف سنگ‌ها ساخته می‌شود.

مناطق ایده‌آل برای تشکیل سنگ فیروزه، آب و هوای خشک است، یعنی سنگها و صخره‌‎هایی که باقی مانده‌ فعالیت‌های آتشفشانی هستند. درجه‌ سختی آن در بین انواع سنگها، 5 تا 6 می‎باشد. دارای بافت و ساختاری متخلخل است، هرچقدر میزان تخلخل کمتر باشد، امکان ترک خوردن نیز کمتر می‎شود، به ویژه زمانی که سنگ تراش داده می‎شود.

معادن سنگ فیروزه در مناطق مختلفی از جهان مانند ایران، هندوستان، چین و بخش‎هایی از آمریکا وجود دارند. در ایران معادنی مانند نیشابور (دارای قدیمی‌ترین و بهترین فیروزه)، یخ آباد و الله آباد کاشمر و بخشی از دامغان را می‌توان نام برد.

سنگ-فیروزه-گلد-آرتمیس

ویژگی‌های ظاهری و نامگذاری سنگ فیروزه

در واژه شناسی «فیروزه» یک نام عربی است، البته از معادل فارسی آن یعنی «پیروزه» به معنای پیروزی، مشتق شده است. طیف رنگی آن شامل سبز، آبی، سبزآبی و فیروزه‌ای می‎باشد. جلا و درخشندگی آن از نیمه شیشه‌ای تا روغنی و مات را شامل می‌شود، دارای ساختاری شکننده و صدفی مانند است.

اگر میزان مس در سنگ‌های تشکیل دهنده بیشتر باشد سنگ فیروزه تمایل به آبی دارد، یعنی میزان عصر آهن (Fe) نسبت به مس (Cu) متغیر است. اگر آلومینیوم (Al) جایگزین شود تمایل به سبز دارد. اگر آب خود را به مرور زمان از دست بدهد، رنگ آبی به سبز تبدیل می‎شود. همچنین رنگ زرد مایل به سبز آن نیز به دلیل وجود عنصر روی (Zn) می‎باشد. وزن آن بر اساس قیراط محاسبه می‎شود و به صورت تک به فروش می‌رسد.

انواع سنگ فیروزه

سنگ فیروزه بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی می‌شود، اولین دسته بندی متعلق به طیف رنگی این سنگ می‎باشد. گاهی بر اساس نام معدن یا کشور نیز نامگذاری می‌شود، مانند:

محل استخراج سنگ فیروزه بر روی قیمت آن تاثیر مستقیم می‎گذارد. دسته بندی دیگری برای تشخیص فیروزه بر اساس ظاهر وجود دارد که با توجه به رگه‌های موجود در آن است:

در ایران دو نوع سنگ فیروزه وجود دارد:

معمولا فیروزه به صورت صاف، دایره و بیضی شکل تراش داده می‏شود، الگوهای فانتزی بر روی آن خیلی کم کم اجرا می‌شود.
سنگ-فیروزه-گلد-آرتمیس

خواص سنگ فیروزه در میان اقوام مختلف

ادیان و قبایل مختلف در اکثر کشورهای دنیا، برای سنگ فیروزه خواص متعددی را عنوان کرده اند. خواص جسمی، روحی، معنوی، احساسی و حتی طلسم و جادو را می‏توان نام برد. هندوها معتقدند که انگشتر فیروزه ثروت زیادی به همراه دارد. مردم مصر باستان آن را سنگ زندگی نامیده‌اند.

اعراب معتقدند که سنگ فیروزه در هوای پاک، درخشان است اما در محیط آلوده کدر می‌شود. ایرانیان معتقد اند سنگ فیروزه انسان را از شیطان در امان می‌دارد و برای صاحبش خوش یمن است. در برابر چشم زخم و حوادث ناگوار نیز محافظ است. همچنین در برابر انواع بیماری‌ها از جمله کوری از فرد محافظت می ‌کند. مردم بومی آمریکا برای نزول باران آن را به رودخانه می‌انداختند.

خواص فیروزه و احساسات درونی

سنگ فیروزه در بین مردم روسیه و انگلستان نماد «عشق» و «به یاد بودن» است. باعث ایجاد آرامش درونی و حس اطمینان می‌شود. به فرد در کنترل خشم کمک و شجاعت را در فرد تقویت می‌کند. در گذشته جنگجوها در زمان نبرد از آن استفاده می‌کردند. باعث می‌شود فرد بر ترس خود غلبه کند، بر افکار تاثیر مثبت گذاشته و وقار و آرامش را به فرد هدیه می‌دهد.

خواص سنگ فیروزه برای سلامت جسم

خواص سنگ فیروزه برای سلامت جسم عبارتند از:

سنگ-فیروزه-گلد-آرتمیس

خواص سنگ فیروزه برای سلامت جسم

سنگ فیروزه برای سلامت روح و روان نیز موثر می باشد. منابع متعددی در میان اقوام و ادیان مختلف از جمله اسلام، بر روی این مطلب صحه گذاشته‌اند:

خواص سنگ فیروزه برای سلامت جسم

از فیروزه برای زیباسازی زیورآلاتی مانند دستبند طلا زنانه، گردنبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، انگشتر و حتی دستبند چرم مردانه استفاده می‌کنند. البته باید از آن مراقبت کرد تا سنگ فیروزه زنده به سنگ فیروزه مرده تبدیل نشود.

سنگ فیروزه زمانی مرده است که رنگ اصلی و اولیه‌ خود را از دست بدهد، در نتیجه مات و کدر می‎شود. برای نگهداری از انگشتر فیروزه و سایر زیورآلات باید برخی نکات را رعایت کنید:

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *