مراقبت از زیورآلات در خانه

مراقبت-از-زیورآلات-آرتمیس-گلد

مراقبت از زیورآلات از هر جنسی که باشد به زیبایی، براق بودن و دوام آنها کمک می‌کند. استفاده مکرر باعث می‎شود که رنگ انواع زیورآلات کثیف، کهنه و تیره شود. از شما می پرسیم زیورآلاتتان مانند روز اول براق و درخشان نیستند؟ ظاهر و نمایی کدر دارند و کثیف شده‎اند؟ شاید از خودتان بپرسید چگونه آنها را تمیز کنم بدون اینکه آسیب ببینند یا حتی بدتر نشوند؟ و سوال های دیگر که ذهن را درگیر می‎کنند.

انواع زیورآلات به دو دسته زیورآلات طلا و غیر طلا (نقره و…) تقسیم می‎شوند. در نگهداری از گروه دوم باید بیشتر از گروه اول بکوشید اما به این معنی نیست که فقط آنها نیاز به مراقبت دارند. زیورآلاتی مانند انگشتر طلا بیشتر کثیف می‎شوند، اما دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا، گردنبند طلا زنانه و حتی انواع زیورآلات گوش و انواع زیورآلات گلو هم نیاز به مراقبت دارند. اصول نگهداری، تمیزکردن و مراقبت از زیورآلات چگونه است؟ چه کارهایی باید انجام دهیم؟

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

مراقبت-از-زیورآلات-آرتمیس-گلد

زیورآلات ساخته شده از عناصر مختلف

در ساخت انواع جواهرات گرانقیمت و معمولی، از عناصر مختلفی استفاده می‎کنند. با توجه به نوع فلز باید راه‎های مراقبت از زیورآلات طلا و غیرطلا را با کمی دقت انجام داد. انواع فلزات گرانبها برای ساخت زیورآلات شامل:

طلا

گرانبهاترین فلز است، عنصر خالص آن 24 عیار (k24) است که عدد خلوص آن 999/9 می‎باشد. بعد از عناصر نقره و مس، چکش پذیری و رسانایی بالایی دارد. طلای خالص به هیچ وجه دچار اکسید و خوردگی نمی‎شود. در شرایط قلیایی و اسیدی، واکنش پذیر نیست، البته طلای خالص در ساخت زیورآلات کاربردی ندارد. برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی آن از نقره مس، آلومینیوم و کادمیوم استفاده می‎کنند. در نتیجه آلیاژ طلا با عیارهای مختلف ساخته می‌شود.

نقره

جزو فلزات قیمتی است و در ساخت انواع زیورآلات کاربرد دارد. رتبه اول رسانایی و چکش خواری را به خود اختصاص داده است. سطحی براق و صاف دارد، اما در تماس با هوا اکسیده شده و لایه تیره رنگی بر روی آن تشکیل می‎شود.

مس

دارای رسانای حرارتی و گرمایشی بالایی است. انعطاف پذیری و مقاومت زیادی دارد، اما متاسفانه در معرض هوا و بسیاری از مواد، اکسید شده و لایه‎ای تیره رنگ بر روی آن تشکیل می‎شود.

از عناصر دیگری مانند روی، پلاتین، برنج و… نیز برای ساخت زیورآلات استفاده می‎کنند.

مراقبت-از-زیورآلات-آرتمیس-گلد

روش های نگهداری از زیورآلات

شیوه مراقبت از زیورآلات را باید به بهترین شکل انجام دهیم. راه‎های مراقبت، آسان و راحت هستند اما نیاز به کمی توجه دارد که می‎توانید در خانه با مواد و ابزارهای ارزان آنها را تمیز و سلامت نگه دارید.

در هر شرایطی پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین اولین کار برای مراقبت از زیورآلات رعایت اقدامات پیشگیرانه است:

در ادامه راههای بسیار ساده برای مراقبت از زیورآلات را شرح می دهیم تا زیورآلات شما همانند روز اول بدرخشند.  

انواع گردنبند طلا زنانه

برای خرید انواع گردنبند های طلا زنانه می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه نمایید و از انواع محصولات ما دیدن نمایید.

necklaces-artemis-gold

مکان مناسب برای نگهداری و مراقبت از زیورآلات

نکته مهم در رابطه با مراقبت از زیورآلات محل نگهداری آنهاست. سعی کنید از جعبه جواهرات استفاده کنید. جعبه‎ای که درون آن با یک پوشش نرم و پفی، مانند پارچه مخمل یا پنبه ای پوشیده شده باشد. زیرا اگر رطوبتی با زیورآلات باشد جذب پارچه نخی می‎شود. البته همیشه زیورآلات را خشک کنید و سپس درون جعبه بگذارید. امکان تماس با هوا بسیار کم می‎شود و دیرتر مات خواهند شد.

مراقبت-از-زیورآلات-آرتمیس-گلد

مراقبت از زیورآلات در بازه زمانی معین

همیشه سعی می‎کنیم بعد از چند بار استفاده از وسایلی مانند لباس، کفش، ماشین و… آنها را در زمان معینی تمیز کنیم. مراقبت از زیورآلات نیز شامل این قانون می‎شود. اگر بعضی زیورآلات را همیشه استفاده می‎کنید حداکثر هفت یا ده روز یکبار با روش‎های اصولی تمیزشان کنید. به دلیل اینکه انگشتر و زیورآلات دیگر به طور مدام در معرض مواد غذایی، حرارت و چربی‎ها (در حین غذا درست کردن) قرار دارند. تمیز کردن زیورآلات هر دو تا سه ماه یک مرتبه، ضروری است.

دور از رطوبت و لوازم آرایشی و عطر

به دلیل اینکه آلیاژ طلا از عناصری مانند مس و نقره ساخته می‎شود این عناصر در معرض هوا و رطوبت، دچار اکسید می‎شوند. در نتیجه سطح طلا به ویژه در عیارهای کمتر مانند طلای رزگلد که درصد بالاتری مس دارد یا طلای سفید که از نقره در آن استفاده می‎شود دچار لکه شده و سیاه می‎شوند.

بنابراین برای مراقبت از زیورآلات بهتر است آنها را دور از رطوبت و هوا نگهداری کنید، بخصوص زیورآلات زینتی مانند نقره با عیار کمتر. از تماس زیورآلات با انواع لوازم آرایشی مانند کرم‎های مرطوب کننده، کرم پودر و… پیشگیری کنید. بعد از آرایش کردن آنها را بپوشید. زیورآلاتی مانند نقره را در طول روز و حتی در مجالس به طور دائم استفاده نکنید. زیرا بیشتر از طلا در معرض آسیب قرار دارند. به دلیل اینکه عطرها از الکل تشکیل شده‎اند از اسپری کردن آنها، روی زیورآلات خودداری کنید.

مواد و ابزار های لازم برای براق کردن زیورآلات

تمیز کردن، شستشو و مراقبت از زیورآلات، اصولی دارد. این طور نیست که از مواد شوینده بدون توجه به مواد تشکیل دهنده آن استفاده کنید. از صابون و مواد شوینده که فاقد سولفات کلر و الکل هستند استفاده نمایید، البته از نوع خانگی مانند مایع ظرفشویی. حتی می‎توانید مواد پاک کننده ویژه طلا و جواهرات را خریداری کنید. درون آب خنک و سرد شستشو دهید. دستمال پارچه‎ای یا حوله (نخ و پنبه) را برای خشک کردن انتخاب کنید.

قبل از تمیز کردن و شستشو باید زیورآلات را خیس کنید، به دلیل اینکه چربی‎ها و موادی که به سطح چسبیده‎ اند نرم شوند. برای پاک کردن سطح زیورآلات از برس‎هایی مانند مسواک کودکان یا گوش پاک کن استفاده نمایید. زیرا طلا در مقابل ابزار تیز دچار خراش شده، آسیب میبیند و ساییده می‎شود. می‎توانید سرکه طبیعی را جایگزین مواد شوینده کنید. زیورآلات طلا و نقره را حداکثر 10 دقیقه درون سرکه قرار دهید. بعد از چند دقیقه آنها را وارونه کنید، سپس با یک گوش پاک کن یا برس، سطح آن را بشویید.

مزایای مراقبت از زیورآلات

مراقبت از زیورآلات زینتی به ویژه طلا،  مزایای دارد که نمی‎توان آنها را نادیده گرفت. مزایای مراقبت از طلا و زیورآلات زینتی عبارتند از:

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *