مشهورترین الماس های دنیا

مشهورترین-الماس-های-دنیا-گلد-آرتمیس

مشاهده مشهورترین الماس های دنیا چشم و قلب هر نظاره گری را به خود مجذوب و محسور می‎کند. گویی زمین زیباترین هدیه های خود را به انسان تقدیم کرده است. الماس به عنوان گرانقیمت ترین جواهر در دنیا شناخته می‎شود. این سنگ گرانقیمت در ابعاد مختلف، از معادن سراسر دنیا استخراج می‎شود. اما بزرگترین معدن الماس دنیا در روسیه است. در هند، آمریکا، کانادا، بوتسوانا و آفریقای جنوبی نیز قرار دارند.

اکثر این معادن توسط شرکتهای بزرگ مانند De Beers اداره و استخراج می‎شوند. برخی از معروف ترین الماسها به صورت اتفاقی توسط افراد کشف می‌شوند. قدمت برخی از آنها به چند صد سال می‎رسد و برخی از آنها نیز در دو دهه اخیر کشف شده‎اند. گرانقیمت ترین شیء دنیاست اما قیمت الماس با توجه به رنگ و اندازه آن متفاوت است. از الماس برای ساخت انواع جواهرات، انواع زیور آلات گوش، انواع زیور آلات گلو، حلقه، انگشتر و… به زیباترین شکل استفاده می‎کنند.

خواص فیزیکی و شیمیایی الماس

پیش از معرفی مشهورترین الماس های دنیا ابتدا با ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی آن می‎شویم. الماس به عنوان سختترین سنگ معدنی جهان شناخته شده است. الماس از اتم کربن ساخته شده که از چهار جهت به یکدیگر متصل هستند. بنابراین برای تشکیل ساختار الماس، باید فشار و حرارت بالایی وجود باشد. بنابراین در اعماق 120 الی 200 کیلومتری (90 تا 120 مایل) از سطح زمین و با فشاری حدود 65 هزار برابر فشار اتمسفر تشکیل می‎شود.

درجه حرارت مورد نیاز برای تشکیل الماس بین 900 تا 1500 درجه سانتیگراد (2700 درجه فارنهایت) است. طی فوران های آتشفشانی و جابجایی پوسته ها، این سنگها بدون ذوب شدن به سطح زمین منتقل می‌شوند. در نهایت برخی افراد آنها را کشف و استخراج می‏کنند. الماس در برابر مواد شیمیایی مقاوم است، ترکیب شیمیایی آن پایدار بوده و الکتریسیته را از خود عبور نمی‎دهد. قابلیت تراش و صیقل دارد، وزن آن نیز به قیراط محاسبه می‎شود. دارای رنگبندی های مختلف مانند آبی، قرمز، قهوه ای، سبز، بنفش، نارنجی، سیاه، صورتی و بی رنگ است. در ادامه شما را با مشهورترین الماس های جهان آشنا می‎کنیم.

مشهورترین-الماس-های-دنیا-گلد-آرتمیس

الماس کولینان 1، ستاره آفریقا (Cullinan) گران ترین الماس دنیا

یکی از مشهورترین الماس های دنیا که وزن اولیه (مادر) آن حدود 3106 قیراط بود «الماس کولینان 1» نام دارد. بعد از تراش وزن آن به /20530 قیراط رسید. به عبارتی گرانقیمت ترین الماس دنیاست. نام مدیرعامل معدنی که در آن کشف شد بر روی آن انتخاب کردند. بزرگترین الماس جهان به صورت خام است که توسط بشر کشف شده است.

الماس کولینان 2 بی رنگ است و 1109 قیراط وزن دارد. این الماس در سال 2015 در یک معدن در جمهوری بوتسوانا کشف شد. الماس کولینان 3، 94/2 قیراط وزن دارد که تراشکاران آن را به صورت اشک (گلابی) طراحی کردند. الماس کولینان 4، 63/60 قیراط وزن دارد که به شکل مربع تراش خورده است. بر روی تاج ملکه ماری گذاشته بودند اما اکنون در لندن نگهداری می‌شود. البته اکنون کولینان 3 و 4 به یکدیگر متصل هستند.

مشهورترین-الماس-های-دنیا-گلد-آرتمیس

الماس ستاره هزاره (The Millennium Diamond)

داستان کشف «الماس ستاره هزاره» همانند سایر مشهورترین الماس های دنیا عجیب است. این الماس در یک دهکده کوچک، توسط یک حفار پیدا شد. وزن آن 777 قیراط بود که تصمیم گرفته شد به صورت یک الماس چند وجهی تراش داده شود. این الماس شکلی شبیه اشک دارد. ستاره هزاره بعد از الماس قرن، دومین الماس چند وجهی در جهان است.

الماس جونکر (The Junker Diamond)، بزرگترین الماس جهان در خانواده جونکر

یکی از مشهورترین الماس های دنیا که بعد از کشف به چند قطعه کوچکتر تبدیل شد «الماس جونکر» است. این الماس در سال 1934 توسط شخصی با همین نام کشف شد که آن را به سِر پنهایمر فروخت. وزن اولیه آن 726 قیراط بود که تصمیم گرفته شد به 12 الماس کوچکتر تبدیل کنند. بزرگترین آن جونکر نام دارد و شکل آن شبیه مستطیل است.

الماس قرن (The Centenary)، یکی دیگر از مشهورترین الماس های دنیا

دومین الماس بزرگ تراش نشده جهان در قرن حاضر، متعلق به «الماس قرن» است. جزو مشهورترین الماس های دنیاست که بی‌رنگ است. این الماس در سال 1986 در معدن پریمیر کشف شد. وزن الماس مادر (تراش نخورده) 559/10 قیراط بود که توسط تکنولوژی اشعه X کشف شد. شکل اولیه آن، کار را برای تراش، سخت کرده بود. شرکت De Beers در جشن صد سالگی خود از این الماس رونمایی کرد. تراش آن سه سال زمان برد و اکنون در موزه لندن نگهداری می‌شود.

الماس روز شادی طلایی (The Golden Jubilee Diamond)

یکی دیگر از مشهورترین الماس های دنیا «الماس روز شادی طلایی» نام دارد. البته یکی از بزرگترین الماس های چند وجهی جهان است. رنگ آن زرد است و 545/6 قیراط وزن دارد. این الماس توسط یک تاجر تایلندی بعد از تراش، از برند De Beers خریداری شد. در سال 1997 آن را به پادشاه کشورش اهدا کرد.

الماس بی همتا (Incomparable)، یکی از مشهورترین الماس های دنیا

سومین و یکی از مشهورترین الماس های دنیا بعد از کولینان 1 و روز شادی طلایی، «الماس بی همتا» نام دارد. وزن آن 407/4 قیراط است. رنگ آن بسیار زیبا، فانتزی و بی همتاست. بی همتا به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای است. تقریبا به شکل مثلث تراش خورده است، انعکاس نور آن فوق‌العاده زیباست. این الماس در معدنی در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد.

مشهورترین-الماس-های-دنیا-گلد-آرتمیس

الماس کوه نور (The Koh-I-Noor)، قدیمی ترین الماس دنیا

یکی از مشهورترین الماس های دنیا که قدیمی ترین الماس نیز محسوب می‎شوند «الماس کوه نور» است. وزن این الماس 186/06 (37/2) قیراط است. این الماس ابتدا متعلق به پادشاه هند (محمد شاه) بود. نادرشاه افشار بعد از تسخیر هند، در تاج محمدشاه آن را دید و نام کوه نور را برایش انتخاب کرد. سپس به افغانستان برده شد و بعد از مدتی دوباره به هند آوردند. بعد از اینکه انگلیس به هند آمد این الماس به ملکه هدیه داده شد. اکنون نیز جزو جواهرات سلطنتی انگلیس محسوب می‎شود.

مشهورترین-الماس-های-دنیا-گلد-آرتمیس

الماس امید آبی (Hope)، یکی از مشهورترین الماس های جهان

از مشهورترین الماس های دنیا که آبی رنگ است «الماس امید آبی» نام دارد. در هند جنوبی کشف شد و وزن آن  45/52 قیراط است. ابتدا در هندوستان بر روی یک بت قرار داشت. در سال 1668 توسط یک تاجر فرانسوی به نام لویی چهاردهم خریداری شد. برای زیبایی بیشتر دوباره آن را تراش دادند. بعدا این الماس به سرقت رفت و سر از انگلستان درآورد. این الماس توسط هری وینستون (مالک برند جواهرات هری وینستون) خریداری شد اما اکنون در موزه نگهداری می‎شود.

مشهورترین-الماس-های-دنیا-گلد-آرتمیس

الماس صورتی آگرا (The AGRA)

خاستگاه بزرگترین الماس صورتی دنیا کشور هندوستان است که «الماس آگرا» نام دارد. وزن آن 32/36 قیراط می باشد. زمانی که امپراتوری مغول در جنگ با مهاراجه پیروز شد آن را به غنیمت گرفت. در تاریخ نقل است که برای مدتی این الماس به نادرشاه افشار (پادشاه ایران) رسید، اما دوباره به هندوستان بازگشت. در سال 1896 میلادی به یک جواهر فروش لندنی فروخته شد. در نهایت در سال 1905 میلادی در حراجی به فروش رسید.

الماس سرخ (The Red Shield)، از کوچکترین و مشهورترین الماس های دنیا

یکی از کوچکترین اما زیباترین و مشهورترین الماس های دنیا «الماس سرخ» است. وزن آن 5/11 قیراط است که به دلیل رنگ بسیار خاص و نادر آن، هنوز قیمتی برایش تعیین نشده است. تراش آن به شکل اشک است که متعلق به شرکت Moussaieff jewelers LTD می‎باشد.

الماس دریای نور، یکی از مشهورترین الماس های دنیا در موزه ایران

شاید برایتان جالب باشد که یکی از مشهورترین الماس های دنیا در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می‎شود. این الماس مشهور «دریای نور» نام دارد. رنگ آن صورتی است و بزرگترین الماس صورتی دنیاست. وزن دریای نور 182 قیراط است. توسط نادرشاه افشار به ایران آورده شد و در نهایت به محمدخان قاجار رسید. سفارت روسیه آن را مصادره کرد، اما خوشبختانه توسط مشروطه خواهان بازگردانده شد.

مشهورترین-الماس-های-دنیا-گلد-آرتمیس

اسامی مشهورترین الماس های جهان

مشهورترین الماس های جهان به موارد ذکر شده خلاصه نمی شوند. سایر الماس ها عبارتند از:
gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *