انواع تراش الماس

انواع-تراش-الماس-گلد-آرتمیس

انواع تراش الماس بر قیمت نهایی آن تاثیر مستقیم می‎گذارد. الماس رتبه نخست قیمتی‎ترین گوهر گرانبها را به خود اختصاص داده است، زیرا فراوانی آن در پوسته زمین بسیار کم است. الماس (Diamond) کانی جامد، غیرآلی , غیرفلزی است، جزو آلوتروپ‏‎های عنصر کربن با خلوص بیش از 99% می‎باشد. ساختار اتمی آن بسیار منظم و مکعبی تتراهدرال می‎باشد، یعنی اتم‎های کربن تشکیل دهنده آن از هر طرف با اتم‎ های دیگر پیوند بسیار قوی برقرار کرده‎اند. به همین دلیل جزو سخت ترین سنگ‎ها در جهان محسوب می‎شود و حالت خشنی دارد.

الماس در رنگبندی‎های مختلف مانند بی‎رنگ، سبز، زرد، آبی، قهوه‎ای، بنفش، صورتی و قرمز وجود دارد. رنگبندی‎های آن به دلیل ناخالصی‎های موجود در آن و عنصر نیتروژن است. قیمت الماس با توجه به وزن، رنگ، شفافیت و نوع تراش آن تعیین می‎شود، وزن آن را بر اساس قیراط محاسبه می‎کنند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

انواع-تراش-الماس-گلد-آرتمیس

تاریخچه تراش الماس

هنری که امروزه به تراش الماس و برش این سنگ قیمتی می‎پردازد در گذشته به این شکل نبوده است. شاید به دلیل سختی بسیار زیاد آن باشد. این سنگ 400 سال قبل از میلاد توسط اسکندر از هندوستان به اروپا برده شد اما همچنان به شکل برش ساده از آن استفاده می‎کردند. در قرن 14 میلادی اولین تراش الماس به صورت تخصصی تر بر روی آن آغاز شد، پیشگامان آن نیز هند و کشورهای اروپایی بودند. در تجارت طلا و جواهرات، این سنگ جایگاه ویژه و مخصوصی را از آن خود کرده بود، اما ابزارها و روش ها چندان پیشرفته نبودند.

زمانی که الماس کشف شد فقط با خود الماس آن را برش می‎دادند. سپس دستگاه مخصوص برش ابداع شد، سرعت تراش بیشتر شد و شکل الماس و انواع تراش ها، آن را درخشان‎تر و خیره کننده تر می‎کرد. از آن زمان تا کنون دستگاه‎ها و ابزارها پیشرفته تر شده اند، در نتیجه تنوع در برش الماس، پیشرفت فوق العاده ای داشته است. در ادامه با اسم انواع تراش الماس آشنا می‎شویم.

اهمیت تراش الماس

اهمیت انواع تراش الماس در کنار سه معیار دیگر بسیار مهم هستند. اگر الماس از نظر رنگ، وزن و شفافیت عالی باشد اما تراش ضعیفی داشته باشد بر روی قیمت آن تاثیر منفی می‌گذارد. به دلیل اینکه درخشندگی، رنگ و شفافیت الماس بعد از یک تراش زیبا و حرفه‎ای چشمگیرتر و ارزشمندتر می‎شود.

الماس مانند برخی گوهرسنگها سطحی صاف ندارد، بلکه از اشکال هندسی با نظم و اندازه‎های دقیق تشکیل می‎شود. مراحل انواع تراش الماس شامل:

معروفترین برندهای جواهرات از استادکاران ماهری استفاده می کنند که با انواع روشهای برش الماس آشنایی داشته باشند.

معرفی انواع تراش الماس با اشکال زیبا و چشم نواز

با توجه به نوع و شکل هندسی که در انواع تراش الماس انجام می‎شود می‎توان آنها را از گرانترین تراش الماس تا ارزانترین تراش الماس دسته بندی کرد. سنگ الماس تراش خورده دارای قسمت‎های مختلفی است:

در ادامه با انواع تراش الماس آشنا می‎شویم.

تراش برلیان (Round)، رایج‎ترین انواع تراش الماس

تراش برلیان یا برش گرد، رایج‌ترین شکل انواع تراش الماس در بازار طلا و جواهرات است. بر خلاف تصور عام برلیان نام نوعی الماس نیست، بلکه اشاره به انواع تراش این سنگ قیمتی دارد. انواع برش برلیان بیشترین کاربرد را در زمینه برش سنگهای قیمتی به خود اختصاص داده است.

انواع تراش برلیان شامل:

تراش بیضی (Oval)

یکی دیگر از دیگر انواع تراش الماس است که مقابل سبک مدرن یعنی برش برلیان قرار دارد. ظاهری کشیده، متقارن و لوکس دارد. درخشندگی و انعکاس نور در آن چشم‌نواز است. الماس «کوه نور» یکی از مشهورترین الماس های دنیا تراش بیضی دارد.

انواع-تراش-الماس-گلد-آرتمیس

تراش زمرد (Emerald) یا تراش پله‎ای یکی از انواع تراش الماس

این نوع تراش با نام «تراش پله‎ای» نیز شهرت دارد. حدود 3 الی 4% از کل انواع تراش الماس به این سبک اختصاص دارد. به شکل مستطیل است، گوشه های آن کمی صاف تراش داده می‎شود و صفحه آن حالت پلکانی دارد. معمولاً بر روی الماس ‎هایی با کیفیت، درخشندگی و خلوص رنگ بالا، تراش انجام می‌شود. اگر بر روی الماس‎ های ناخالص تراش اجرا شود درخشندگی و شفافیت لازم را نخواهند داشت.

تراش مارکیز (Marquise)

داستان تراش مارکیز در میان انواع تراش الماس جالب است. لویی چهاردهم در فرانسه طرحی را به استاد تراشکار سفارش داده بود که به «لبخند مادام مارکیز» شباهت داشته باشد. این نوع تراش شکلی تقریباً باریک و کشیده با دو گوشه تیز (شبیه به لبخند) دارد. تقارن در برش دو نیمه آن بسیار اهمیت دارد. به صورت تک یا ترکیب با الماس‎های کوچکتر و انواع جواهرات قیمتی (بر روی طلای سفید یا زرد) بسیار درخشان می شود.

تراش پرنسسی (Princess cut Diamond)، محبوب در میان انواع تراش الماس

یکی از طرح‎‌های محبوب در میان انواع تراش الماس برای حلقه نامزدی، تراش پرنسسی است. اولین بار در سال 1980 میلادی ثبت شد، از انواع تراش برلیان ارزانتر است، زیرا می‌توان آن را از الماس دو نیم شده نیز تراش داد. شکل آن مربع مستطیل است و  زوایای تیز دارد. به همین دلیل باید بر روی پایه تک نگین از نوع چنگ قرار بگیرد تا از آن محافظت کند.

تراش آشر (Asscher)

یکی از انواع تراش الماس که در چند سال اخیر محبوبیت بالایی پیدا کرده است تراش «آشر» نام دارد. طرح ریزی آن در سال 1902 میلادی توسط دو برادر با همین نام انجام شد. به شکل مربع تراش خورده است و صفحات آن پلکانی می‎باشد. طی چند سال اخیر با اعمال تغییرات جزئی در سبک، درخشندگی و انعکاس نور آن بیشتر شده است.

انواع-تراش-الماس-گلد-آرتمیس

برش رادیانت (Radiant)، یکی از انواع تراش الماس با تراش نامتقارن

برش رادیانت یا درخشان در میان انواع تراش الماس تقارن تراش ندارد. از ترکیب تراش پرنسسی و زمرد، شکل الماس رادیانت به دست می‎آید. طرح آن مربع شکل با زاویه‎های تراش خورده و بریده شده است. عرض و سطح آن همیشه برابر نیست و برای درخشندگی بیشتر باید عمق بیشتری داشته باشد. برش رادیانت دارای 70 زاویه تراش است.

تراش گلابی (Pear shaped)

به دلیل شباهت تراش آن به میوه گلابی، این نام را برای آن انتخاب کرده‎اند. البته می‎توان آن را به قطره اشک نیز تشبیه کرد. یک قسمت آن دارای نک تیز و قسمت مقابل گرد است. جزو طرح‎های غیر معمول است که تراش آن کمی سخت است. معمولاً برای انواع زیورآلات گوش و حلقه الماس کاربرد دارد. این طرح اولین بار در سال 1400 میلادی ابداع شد.

انواع-تراش-الماس-گلد-آرتمیس

انواع تراش الماس با طرح های دیگر

رایج‎ترین انواع تراش الماس شرح داده شد. طرح‎های دیگری نیز در انواع تراش سنگ الماس وجود دارد که شامل موارد زیر است:

ناگفته نماند که از الماس (در رنگ‎ها و برش‎های مختلف) در انواع زیورآلات مانند دستبند طلا زنانه، دستبند مهره‎ای طلا و گردنبند طلا زنانه استفاده می‏کنند. معروفترین برندهای جواهرات در کنار الماس از سنگ‎های قیمتی دیگر مانند روبی یا یاقوت قرمز نیز استفاده می‎کنند.

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *