سنگ آمیتیست چیست؟ کاربرد آن در جواهرسازی

سنگ-آمیتیست-گلد-آرتمیس

سنگ آمیتیست سنگی درخشان و زیباست که در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده می شود. یکی از انواع جواهرات قیمتی و بینظیر (بخصوص از نظر رنگ) است. معروفترین برندهای جواهرات  از انواع سنگ های قیمتی از جمله آمتیس برای ساخت جواهراتشان استفاده می کنند.

فلزات قیمتی مانند طلای سفید، طلای زرد، پلاتین و نقره ظاهری درخشان و زیبا دارند. زمانی که در کنار این جواهرات، سنگ‌های قیمتی، ارزشمند و کمیاب قرار بگیرند زیبایی و ارزش آنها چندین برابر می‌شود. الماس، آمیتیست، زمرد، روبی یا یاقوت قرمز و بسیاری دیگر که هر کدام در نوع خود با ارزش هستند.

یکی از کانی هایی که به وفور در هر جایی از کره‌ی خاکی یافت می‌شود سنگ آمیتیس است. در ادامه بیشتر با این جواهر سنگی زیبا آشنا می‌شویم.

سنگ-آمیتیست-گلد-آرتمیس

آمیتیست برگرفته از یونان باستان

آمیتیست (Amethyst) واژه ‌ای یونانی است که ریشه در تمدن یونان باستان دارد. این واژه به معنای «ضد مستی»، «هشیار» یا «مست نیست» ترجمه شده است. در یونان باستان بر این باور بودند که این سنگ انسان را از مست شدن مصون نگه می‌دارد. حتی زمانی که اشراف زادگان می‌خواستند شراب بنوشند این سنگ را به جام شراب می‌بستند. برخی با استفاده از این سنگ، لیوان‌های مخصوص برای شراب می‌ساختند، به دلیل رنگ شراب گونه‌ای که دارد. در یونان باستان اعتقاد داشتند این سنگ باعث آرامش روح مردگان می‌شود.

در کتاب فارسی گوهرشناسی اسلام به آمیتیست «جمشت» گفته می شود. در فرهنگ معین به معنای جوهر (سنگ گرانبها) است که به رنگ کبود مایل به قرمز است. البته به آن «جمست یا گمست» نیز می‌گویند.

سنگ-آمیتیست-گلد-آرتمیس

کانی شناسی سنگ آمیتیست

در مبحث کانی شناسی یا گوهرشناسی به ساختار تشکیل دهنده سنگ آمیتیست می‌پردازیم. این سنگ دارای اکسید سیلیسیم است که از خانواده‌ کوارتز می باشد. از خانواده سنگ‌های آذرین به دست می‌آید. سیستم تبلور آمیتیست، تریگونال است که در ژئودها و نهشته‌های رسوبی آذرین یافت می‌شود.

سختی این سنگ در درجه‌ی 7 (mos) قرار دارد که در زمان تراش، نمی ‌شکند. این سنگ در طبیعت به صورت کریستال‌های شش وجهی بسیار فشرده یافت می‌شود. وزن آن به قیراط محاسبه می‌شود. درخشندگی آن از مات، نیمه کدر تا شفاف را شامل می شود. رنگ بنفش آن به دلیل مقدار بسیار کم آهن است. جلای آن به صورت شیشه‌ای و صدفی است. بلورهای آن از کریستال‌های بسیار ریز تشکیل شده اند که مقدار کمی عنصر آهن در آنها وجود دارد. مقدار متغیر عنصر آهن باعث تغییر رنگ‌ آمیتیس می‌شود.

رنگ بنفش Amethyst، منحصر به فرد و خیره کننده

در میان رنگ‌های مختلف، رنگ بنفش جایگاه ویژه‌ای دارد. در روانشناسی رنگ بنفش نماد اعتبار، ثروت، قدرت، و مقام بالا است. طیف رنگی آن بنفش یا ارغوانی را شامل می شود. ارزشمندترین نوع آمیتیس نه بر اساس شفافیت، که با توجه به درجه‌ رنگ قیمت‌گذاری می‌شود. هر چقدر بنفش آن تیره‌تر باشد قیمت بالاتری دارد. اگر شفاف باشد و نور از آن عبور کند ارزش بالاتری نیز خواهد داشت.

طیف رنگی آن از ارغوانی روشن و حتی صورتی تا بنفش تیره را شامل می‌شود. رنگ صورتی آن ارزش بسیار کمتری دارد. این سنگ در اثر حرارت در دمای زیاد (از 420 الی 750 درجه‌ی سانتیگراد) تغییر رنگ می‌دهد. در برابر حرارت به رنگ زرد تا نارنجی و حتی قهوه‌ای تغییر رنگ می دهد:

اگر میزان عنصر آهن زیاد باشد رنگ آمیتیست سبز خواهد شد، اما در بازار به اندازه‌ رنگ بنفش محبوبیت ندارد.
سنگ-آمیتیست-گلد-آرتمیس

انواع جواهرات تزئین شده با سنگ Amethyst

همانطور که گفتیم قیمت سنگ آمیتیست با رنگ آن، رابطه ای مستقیم دارد. بهترین نوع آمیتیس با نام  Deep Siberian (Deep Russian) شناخته می شود که رنگ آن بنفش تیره و شفاف است. هر قیراط سنگ آمتیس بدون ناخالصی و با ویژگی‌های ذکر شده بیش از 50 هزار دلار قیمت گذاری شده است. از این سنگ بسیار زیبا در کنار سایر جواهرات قیمتی در تاج پادشاهان استفاده شده است.

همچنین در طراحی انگشترهای گرانبها، به تنهایی یا در کنار الماس های درخشان به کار برده اند. در ساخت انواع گردنبند زنانه ساخته شده از طلای سفید یا زرد و انواع دستبند طلا زنانه نیز استفاده می شود. نمایی بسیار درخشان و باشکوه را در انواع زیورآلات به نمایش میگذارد. در ساخت نیم ست طلا مانند گردنبند طلا زنانه، انگشتر و دستبند نیز استفاده می شود که البته طرفداران خاص خود را دارد. دستبند چرم طلای مردانه، انگشتر مردانه و… را نیز می توان با این سنگ زیباتر کرد.

بزرگترین سنگ آمیتیس در اروگوئه کشف شده است که «ملکه اروگوئه» نام دارد. ارتفاع آن 3/27 سانتیمتر است و حدود 2500 کیلو وزن دارد.

سنگ-آمیتیست-گلد-آرتمیس

معادن سنگ Amethyst

اگر تا قبل از 150 سال قبل زندگی می‌کردیم قیمت سنگ آمیتیست بسیار زیاد بود و در دسته‌ سنگ‌های گرانبها قرار داشت. در نتیجه خرید آن برای افراد معدودی امکان پذیر بود. در حال حاضر معادن زیادی از سنگ آمتیس در کشورهای مختلف کشف شده است. بزرگترین معدن آن در کشور برزیل است که «پالمیرا» نام دارد. در بولیوی، برمه، روسیه، اروگوئه، سریلانکا، سیبری و نامیبیا نیز معادن فعالی وجود دارند.

مهم‌ترین و با کیفیت‌ترین سنگ آمیتیست از معادن کشور سریلانکا استخراج می‌شود. به طور کلی به دلیل فراوانی معادن آمتیس، در گروه سنگ‌های نیمه قیمتی قرار دارد. همانطور که قبلا گفتیم اگر ویژگی‌های لازم را داشته باشد هر قیراط آن بیش از 50 هزار دلار ارزش خواهد داشت.

تشخیص آمیتیست طبیعی از مصنوعی

در حال حاضر نه تنها سنگ آمیتیست بلکه بسیاری از سنگ های مصنوعی به روش‌ آزمایشگاهی ساخته می شوند. به عبارتی سنگ های مصنوعی یا تقلبی که شباهت زیادی به سنگ ‌های اصل و قیمتی دارند ساخته می‌ شوند. گاهی تشخیص جنس اصل از تقلبی مشکل است. اولین نمونه‌ مصنوعی آن در سال 1970 با روش‌ هیدروترمال در آزمایشگاه ساخته شد. نوعی سرامیک یا شیشه‌ روسی است که با نام نانوسیال شناخته می ‌شود.

 

البته با روش‌ «قطبش نما پلاریسکوپ» به راحتی می‌توان آمیتیست طبیعی را از مصنوعی تشخیص داد. در این روش، نوع طبیعی آن در آزمایش چشمک می‌زند اما نوع مصنوعی سیاه خواهد ماند. در نمونه‌های با کیفیت تشخیص واقعا مشکل است. یک روش دیگر وجود دارد که آسان است اما قابل اطمینان نیست. سنگ آمیتیس مصنوعی در نور طبیعی خورشید درخشش، رنگ و شفافیت زیبایی ندارد. در مقابل آمیتیس طبیعی در نور خورشید زیباترین رنگ‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

سنگ-آمیتیست-گلد-آرتمیس

خواص سنگ آمیتیست

سنگ آمیتیست دارای ویژگی‌های درمانی متعددی برای روح و جسم است که در ادیان مختلف، فرهنگ و باورهای عامه بیان شده است. خواص آمیتیست برای جسم عبارتند از:

البته هیچ یک از خواص ذکر شده به صورت علمی تایید شده نیستند. بلکه این ویژگی‌ها در کتب و نوشته‌های باقی مانده از متون کهن ذکر شده‌اند.

خواص سنگ آمیتیست برای روح و روان عبارتند از:

سنگ آمیتیست را سنگ ماه بهمن معرفی کرده‌اند. برای جذب نظرات خانم‌ها توسط آقایان موثر است. شاید برخی از شما در مورد مضرات سنگ آمیتیست بپرسید. این سنگ مضر نیست. اما بهتر است که مواظب باشید بلعیده نشود، بخصوص توسط افرادی که آن را تراش می‎دهند.

gold_artms_usr
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • علی اصغر مونسان 14 آبان 1402 / 2:50 ق.ظ

    ممنون از مقاله خوبتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *