سنگ اوپال چیست؟ خواص و مضرات آن

سنگ-اوپال-گلد-آرتمیس

سنگ اوپال یکی از زیباترین سنگ های تزئینی و قیمتی در جهان است. سنگ اوپال قیمتی، رنگبندی کمیاب و منحصر به فردی دارد. مطمئنا با بسیاری از گوهرهای سنگی مانند الماس، سنگ آمیتیست، زمرد، روبی یا یاقوت قرمز آشنا هستید. تنوع رنگی در هر یک از آنها شگفت انگیز است. به طور مثال الماس در رنگ های آبی، قرمز و بی رنگ یا عقیق در رنگ های زرد، نارنجی و بنفش وجود دارند.

یک نوع سنگ قیمتی دیگر نیز وجود دارد که رنگ ها را به زیبایی رنگین کمان به نمایش می گذارد. سنگی که رنگ های مختلفی دارد اما در تمام رنگهای آن، می توانید طیفی از رنگ های زیبا را همانند رنگین کمان ببینید. این سنگ‌ زیبا و منحصر به فرد «سنگ اوپال» نام دارد.

معروفترین برندهای جواهرات از انواع سنگ های گرانبها و کمیاب برای تزئین انواع جواهرات استفاده می کنند. اوپال ظاهری متفاوت نسبت به سایر سنگ های قیمتی دارد.

سنگ-اوپال-گلد-آرتمیس

آشنایی با مفهوم اوپال

بر اساس برخی یافته ها گفته می شود که سنگ اوپال برگرفته از زبان سانسکریت است که از واژهupala گرفته شده است. این واژه به معنای «سنگ گرانقیمت» است. در زبان یونانی معادل Opallios و در زبان انگلیسی معادل واژه Opalus می باشد. هر دو واژه به معنای «دیدن تغییر رنگ» است.

باورهای مختلفی در قرون وسطی درباره این سنگ وجود دارد. مردم در قرون وسطی اوپال قرمز را به زنان مو قرمز می دادند تا به موهایشان ببندند و رنگ قرمز موهایشان از بین برود. برخی افراد در قرن 19 بر این باور بودند که سنگ اوپال، یک سنگ شیطانی است. این موضوع برگرفته از داستان هایی بودند که توسط «سر والتر اسکات» نوشته شده بود. طلسم تحریم و نخریدن اوپال زمانی شکسته شد که در استرالیا سنگ اوپال سیاه کشف شد. این سنگ نمای خارق العاده ای دارد.

کانی شناسی سنگ اوپال

هر نوع کانی یا سنگ قیمتی مانند سنگ اوپال از عناصر مشخصی تشکیل شده اند. اوپال متشکل از دی اکسید سیلیسیم هیدراته (آبدار) است. ساختاری آمورف مانند یا بی نظم دارد، به این معنی که ساختار بلوری ها و ترکیبات شیمیایی آن مشخص نیست. در ترکیب آن کره های (گلوله) سیلیس و آب دیده می شود.

در ترکیب آن با توجه به نظرات مختلف بین 5% الی 20% یا 3% الی 10% آب دیده می شود. پس با توجه به این خصوصیت باید گفت که میزان سختی اوپال زیاد نیست و بین 5/5 تا 6/5 متغیر است. رنگین کمانی که در سنگ اوپال می بینید به دلیل شکست نوری است که بر اثر برخورد با گلوله‌های سیلیس به وجود می آیند. اوپال را می توان در انواع ماسه سنگ، بازالت یا مارال کشف کرد. به عبارت دیگر اوپال در سنگ های رسوبی آتشفشانی و سنگ های دگرگونی تشکیل می شود.

مشخصات ظاهری سنگ اوپال

تمام سنگ های قیمتی ویژگی ‌های ظاهری مخصوصی دارند. سنگ اوپال نیز خصوصیات ظاهری ویژه ای دارد. این سنگ، رنگبندی مختلفی دارد و تقریباً در تمام رنگها، رنگین کمانی از رنگ ها دیده می شود. اوپال دارای درجه شفاف، نیمه مات و مات است. جلایی شیشه‌ای دارد اما ممکن است برخی از آنها کدر باشند. در طبیعت به سه شکل کشف می شود، شامل:

سنگ-اوپال-گلد-آرتمیس

آشنایی با انواع سنگ اوپال

سنگ اوپال بر اساس رنگ و شفافیت به چند نوع تقسیم می شود. این ویژگی ها بر قیمت نهایی تاثیر مثبت یا منفی میگذارند. انواع سنگ اوپال عبارتند از:

دسته بندی دیگری نیز برای سنگ اوپال در منابع ذکر شده است. به طور مثال سنگ اوپال را با توجه به معدن و کشور دسته بندی می کنند:

 نوع دیگر اوپال شامل:

سنگ-اوپال-گلد-آرتمیس

کاربرد سنگ اوپال در جواهرسازی

همان طور که گفتیم سنگ اوپال مانند سایر سنگهای قیمتی در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده می شود. سنگ اوپال قیمتی از لحاظ رنگ بندی کمیاب است، مانند سنگ اوپال سیاه. اگر شفافیت و جلای بیشتری داشته باشد حدود 10 هزار دلار قیمت دارد. البته هر چقدر قیراط آن بیشتر باشد قیمت نیز افزایش می یابد.

سنگ اوپال کاربرد گسترده ای در جواهرسازی دارد. برای تزئین دستبند چرم طلا مردانه، دستبند طلا زنانه، دستبند مهره ای طلا و گردنبند طلا زنانه استفاده می کنند. همچنین برای تزئین انواع زیورآلات گوش، انواع زیورآلات گلو، انواع انگشتر و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل رنگ های زیبا و درخشندگی خاص، به تنهایی یا در ترکیب با سایر جواهرات سنگی بر روی فلزات گرانبها استفاده می شود. البته به دلیل اینکه درجه شکنندگی آن بالاست و امکان ترک برداشتن وجود دارد توصیه می‌شود در اندازه های کوچک استفاده شود.

شیوه نگهداری از سنگ رنگین کمان

همانطور که گفتیم سنگ اوپال در دسته هیدراته یا آبدار قرار دارد. 20% از ساختار آن را آب تشکیل می دهد، به همین دلیل باید در نگهداری از آن دقت لازم را به خرج داد. این سنگ نباید در معرض نور خورشید، دمای زیاد و حرارت بالا قرار بگیرد. زیرا آب خود را از دست می دهد، در نتیجه خشک می شود و ترک برمیدارد، حتی ممکن است بشکند.

همچنین ممکن است پدیده رنگین کمانی خود را از دست بدهد یا ضعیف شود. بنابراین بهتر است آن را در محیط خنک و مرطوب قرار دهید. البته به این معنی نیست که در داخل آب قرار دهید تا رطوبت آن زیاد باشد. زیرا اگر بافت سنگ متخلخل باشد آب زیادی را به خود جذب می کند و سختی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه ممکن است به راحتی بشکند. همچنین باید از مواد آرایشی بهداشتی، مواد شوینده، مواد اسیدی و پاک کننده ها دور نگه دارید.

سنگ-اوپال-گلد-آرتمیس

خواص درمانی اوپال

 باورهای مختلفی در مورد خواص و مضرات برخی سنگ های قیمتی وجود دارند. سنگ اوپال نیز از این امر مستثنی نیست. معمولاً این اعتقادات از نسل های قبل با نقل قول‎ها و نوشته‎های کتب قدیمی تا امروز ماندگار مانده اند و در باورها نفوذ کرده اند.

خواص درمانی سنگ اوپال از لحاظ روحی و جسمی عبارتند از:

gold_artms_usr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *